Translate

torsdag 21 februari 2013

Korsstygn - årstavla 2009

Årstavla 2009
Handarbete har legat lågt. Har inte bestämt vad jag ska sticka och har beställt lite sockgarn för att arbeta vidare. Det ska komma i veckan.

Iväntan kommer jag sy på en liten årstavla.Tavlan bygger på korsstygn. Motivet är tre gäss. Ni kan se dem på bilden.
Runt gässen är det snö som visas i olika blå nyanser. gässens näbb och fötter är sydda i orange. själva gässen går i vott och beige. de står i staketets öppning och är på väg in mot en röd stuga som man kan se i bakgrunden med träd runt med en röd himmel.

Årstavlan är för 2009 och ett flertal tidigare är sydda och inramad men inte placerad på väggen än. Dessa ska jag sätta upp i helgen. Har andra tavlor i denna serie som jag inte börjat med som jag kommer att göra så fort jag är klar med denna. Det är små tavlor som går att sy ganska fort bara man startar upp med dem och lägger en stund framför TV.

Idag har vädret legat på - 3 grader och varit blåsigt som gör att det känns  kallare. Till helgen har SMHI lovat plusgarder och ända upp till +10 grader och då smälter snön fort. Det är februari och blommorna ska sättas om och även fröerna ska ner i jorden. Detta kan bli aktuellt i början av mars. Det är fortfarande så kallt att det är svårt att placera fröerna så de börjar gro.

På Fredag morgon är det -12,5 grader kallt och det tar tid att skarpa rutorna på biten. Arbetar på förmiddagen och hjälper till ITK för introducera nya distanselever somläser på SFI. Att arbeta på distans gör att elever kan aktivit delta i sina studier när det passar dem själva och det innebär att eleven kan studera men samtidigt jobba för att ha en ekonomi. Passar ävn på att köra en Hjärt och lungräddningstest på mina egna elever som missat tidigare tillfällen.

Väl hemma fortsätter jag med att skriva på bloggen som heter "alla vuxna kan studera". Att aktivt skriva en blogg om vad man behöver tänka på som vuxen när man ska studera - planering inför sin studieuppstart med hur ska jag läsa, vilken studie vana har jag, studieteknik, .... osv.... Ett sätt för vuxna att starta fundera på framtiden och att skolan inte ser ut som den gjorde för 10-20 år sedan, utan det är ett ökat elevansvar som gör att man kan välja mellan olika pedagogiska metoder och utgå från sin egen lärstil när man söker kurser. Idag tar man tillvara kunskaper som förvärvas på andra platser än inom skolan - kallas validering från reell kunskap till formell kunskap,

Under kvällen fortsätter jag med att sy på min tavla och hinner med ett antal stygn.

Söndag och det är -4,5 grader och blåser lätt i träden. Temperaturen ska ligga på ca -1 under hela dagen´. Det är mulet men kommer klarna upp på eftermiddagen och solen kommer lysa på himmeln. Jag ser fram emot det fina vädret. Kanske blir det att plocka lite ute runt huset även idag. Växthuset  måste göras i ordning innan odlingen ska starta. Igår plockade jag och sopade på framför ytter dörren. Solen lyste så härligt på uteplatsen. Fortfarande ligger snön på marken men kommer att tina bort så fort solen ligger på och det blir plusgarder i luften.

Nu på förmiddagen så kommer skidåkning på TV så det blir lite handarbete under den stunden.  Har nu sytt på staketet, svamparnas fötter och den 4:e av gässen. Allt beige har jag sytt som även runt stugans fönster och stugans knutar. Stugan har fått sin röda fasad. Det skimmrar gult i snön som reflexterar solskenet. Vid 4.e gässen ä det lite grönt.  Vid huset finns träd i olika färger - här är i orange nyans. Runt Det oranga mot huset är ett område i gult som är himmelen mot solen. Från fönstret lyser sken frå stugans lampor.

Måndag är en härligdag med några minusgrader och solsken. En promenad mellan arbetsplatsen och högskolan för att delta på ett eftermiddagsmöte. Nu blir det lite elevarbeten hemma men under Navy CIS kan det bli några styg på tavlan. Nu är stor del av himmelen sydd med träd och solskent som ger gulröd nyanser runt huset. de svarta dörrarna på stugan och snön på stugans tak.

Tavlans bild växer fram bit för bit. En härlig vinter tavla.

Idag är det onsdag och det blir varmare och varmare ute. Trädgårdn behöver ses över. Blommor som finns inne ska planteras om och endel klipps ner för att kunna skjuta och bli tjockare och får en ny start under våren. Kvällarna går åt till göra flera sysslor både inne och ute. I värmen tinar snön borta och i veckan var det upp till +12 grader. Söndag kvällen gick till en promenad till centrum för att tillbringa några timmar på bio. Det blev filmen "Du gör mig galen"... en film somlyfter fram en kille som blir dömd till rättspsykiatri efter att nästan slagit i hjäl sin frus älskare. Han kommer ut och bor med sin mamma och sin pappa som visar olika typer av tvång och är en slagskämpe. Han träffar en tjej som hjälper honom på fötterna genom att träna dans. Ikväll har jag sytt lite på tavlan och har enbart kanten och årtalet kvar. Efter kanten och årtalet är det dags att rama in den. Detta är årtavlan för 2009.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar