Translate

fredag 5 oktober 2012

15-20/10 - hantverken - Höstkläder - tröja, kofta och byxor


det har varit mycket de sista dagarna. Jag varit på en krigsförbandövning och övat stabsarbete.
En övning som pågick dygnet runt där en grupp människor ska lösa problem eller situationer tillsammans under en lägre tid. det gäller att cheferna planerar så alla inom gruppen mår bra och orkar tiden ut.

Vi bodde i logiment med 8 personer i varje rum så det gäller att försöka ta sig in i rummet utan att väcka de andra när mitt pass slutar.  Detta är inget lätt problem eftersom det låter i dörrarna när man öppnar, det låter i skåpen och även sängarna knarrar. 
detta går bra att klara under en korttid eftersom man vet att man har en egen säng hemma och får sova igen tiden närövningen är över.
Det är roligt att möta andra människor och byta erfarenhet och höra hur andra löser sina problem.

Men det är skönt att vara hemma och komma in i sina egna rutiner och få sätta sig framför TV appartaten och ta fram sitt handarbete.

Mönster på byxan
Jag har nu fått mina byxtyger och ska börja med första paret i helgen. Mönstret är grov ritad och ska rita detaljerna på annat papper. Vid mönsterritning behöver du - mönsterpapper, grövre papper, graderingsvinkel, linjal, skräddarvinkelhake 60*25 cm, mindre vinkelhake på 22*22cm med 45 grader, måttband, skalmåttband i 1/4 skala, limstift och tejp, knappnålar, sax, blyertspennor.



Mönster ritning av byxorna
16/10 att arbeta med mönster och tyger gör att man måste planera varje steg i designen och sömmnaden. moellen som jag ska utgå ifrån är en vidare modell med många fickor. nu ska jag rita detaljerna till fickorna på mönsterarket och klippa ut delarna. sedan är det dags att skriva ut sömsmån på de olika delarna.
Det är flera delar som ska passa ihop och ska justeras så det blir snyggt. Jag måste få rätt så jag kan ha byxra när de är klar. Det är viktigt att göra en planering i vilken ordning jag ska arbeta med byxorna för att underlätta i arbetet. 

Jag statar med att kontrollera att mått från midjevidd (MV), stussvidd (SV), byxlängd (BL) stämmer mot mönster delarna. när det gäller byxor måste man räkna ut rörelsevidden = midjevidd och stussvidd + 2 cm. storlekarna utgår från stussvidden som skiljer sig mellan 3-5 cm mellan storlekarna och förändringarna brukar vara ca 2 cm, vilket innebär 0,5cm på varje sidlinje. innerbenlängden måttas från grenen till golvet och 1-3 cm drs av beroende på hur långt ner på foten byxan ska gå. Att förlänga byxans längd med >än 3cm görs ändringen vid knäviddslinjen och fotvidden då inte förändras. ökning av längden vid personer över 172 cm. midjevidden - mönstret har ett tillägg på 2cm och målet är att byxan ska sitta bekvämt. fotvidden kan ändras genom är att det görs lika på båda sidorna och det dras linjen från knä till fotlinjen. lårvidden kontrolleras och mäts 6cm nedanför grensömmen. Sedan är det viktigt att fundera på vilken kroppsform vi har- stor stuss med kraftiga lår, platt stuss, snedhet, ..

17/10 att plocka fram verktyg som behövs för att kunna göra byxorna. jag behöver ett måttband för att kunna markera sömsmån och fållar. en skräddarkrira eller markeringpenna för att markera sömnsmånen och veta var jag ska klippa tyget. En skräddarsax för att klippa tyg med. Nålar för att nåla mönstret på tyget. Symaskin för att sy alla sömmar. Symaskinsnålar som är anpassad för det tyg man valt. Strykbräda och strykjärn för att stryka bland annat sömnsmån och fållar.
jag har valt ut tyget, men vad behöver jag för mellanlägg i bla linningen?
Sömnsmån är midja och linning 0,7-1 cm, grensöm på byxan nertill 1 cm och upptill mitt bak 1,5-2 cm.

20/10 Det är viktigt att innan du klipper ut delarna  göra ev mönster ändringar som gäller bredare, smalare, kortare eller längre. När du mäter mönsterdelarna mot måtten och ser att plagget blir förstort behöver man lägga in veck i mönstret medan om det är för litet behöver man klippa isär mönstret.
Alla mönster delarna klipps ut och nålas fast på tyget. Det är viktigt att man rita ut sömsmån på tyget.
Kontrollera noggrant att mönstret placeras ut eligt pilarna som markerar trådrakt så att inte plagget dra sig när det är färdigt sytt. Klipp sedan ut delarna efter markeringarna.
Börja sedan med att tråckla ihop plagget för provning (raksöm/långa stygnlängd).
Börja sedan med att sy veck och insnitt på byxan. Fortsätt sedan med att sy fast fickdelarna. Bå den här byxna är det flera fickor både på bak coh framstycke, men även på benen. Det gör att man måste planera för att underlätta arbetet. Syr man i felordning kan det vara omöjligt klara flera moment.
Därför stanna upp och planera hur du ska sy ihop delarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar