Translate

söndag 23 september 2012

23/9 - 5/10 Är hantverk är en ny modefluga?

Tröja ifärgerna  petrol/vinröd/svart
Kofta i melerat garn.
Idag är det söndag den 23/9 och jag har både koftan och tröjan klar. Ska nu fortsätta med byxans mönster som ska vara bekväm och kunna användas till vardagen. Det innebär att det ska finnas fickor för både plånbok, telefon, nycklar ...
Tittar vi affärerna så finns det tajta byxor och fickorna saknas. Modet talar för att alla kvinnor bär handväska och detta gäller inte mig. Jag behöver kunna ha med mig saker utan väska eftersom jag ofta glömmer en handväska på olika ställen... Koftan går långt ner över skinkorna och ger värme när man sitter och jobbar.
Höstprojektet har kommit igång och överdelen som ska ge värme är klara. jag har en kofta i modefärger och en tröja som lyfter fram glädje genom sina klara färger. Tröjan kopplas fortfarande till modefärgerna genom petrol och svart och den vinröd som lyser upp men ändå går i mörka färger. Ett par mörka och sedan ett par ljusa byxor skulle behövas. Svart går till båda plaggen.
har nu ritat mönstret till byxan och utgått från ett grundmönster.
framstyckets byxmönster.
Bakstycket på byxmönstret
Det är lite knepigt att få till alla detaljer och veta om det blir bra i slutet när byxan blir sydd. jag har ritat in de olika fickorna och var byxan ska ha olika vecka och vara sömmar. Ska nu enbart rita över detaljerna på ett eget papper. Att rita både bak och framstycket till byxan har tagit hela dagen. Det är inte som design tävlingarna på TV där deltagarna har 24 timmar på sig att sy 1 klänning från att rita och sy till att visa upp den. För mig tar det mer tid.
Tittade på Jonic textilimport där jag letade kraftigare byxtyg, så att de håller för vardagsbruk. Hittade enfärgade tyger i svart och även marin.

24/9 Beställningen på tyg är skickat och nu väntar jag på en snabb order. Sedan måste jag titta på knappar och blixtlås till byxorna. innan jag har tyget så är det svårt att göra någonting på byxorna. s jag får vänta lite.
Funderar även på en väst på tröjan när det blir lite kallare som kan ersätta jackan.

Ikväll har jag ägnat tiden till att brodera på en korsstygns tavla. Tavlan är ett porträtt av en bekant  och utgår från ett fotografi. Porträttet ska bli en present och sys med 50 olika färger. Att sy krävs mycket ljus för att kunna räkna de små stygnen och en liten bit tar flera timmar.

25/9 har inte fått tyget än så det blir fortsätta på tavlan som jag arbetade med igår. det går mycket sakta. Idag gick strömmen i hela Trollhättan. Man upptäcker hur känsligt det är. Alla stöd enheter bygger på att strömmen ska fungera, så alla datorer stängdes ner. Det känns alltid lite konstigt när det blir helt svart inne där man sitter och arbetar utan förvaning. Att skapa en dialog mitt mitt skapande kan vara mycket positiv och ge ett helikopter seende. vad ska man ha för färger till koftan och tröjan... ???? Ska vi hålla fast vid gamla traditioner där föräldrar lär sina flickor att handarbeta genom stickning, virkning, sy kläder...mm... eller kommer den nya generationen enbart köpa allt i affärerna och allt blir maskin gjord. Kommer det att handla om genus och där killarna tar över denna tradition och blir skapare istället för tjejerna. vad händer i samhället... vad lär sig flickor och pojkar på slöjdlektionerna eller är det ett ämne som kommer att försvinna. När jag var liten hade alla barn både träslöjd och textilslöjd, men hur ser det ut idag...?  Alla affärer som säljer material för handarbeten försvinner sakta men säkert. Ska vi som vill behålla traditionerna måste beställa allt via internet och kanske till och med utanför Sveriges gränser. Var är vi på väg ???
Kvällen har gått jag har hunnit en liten bit på tavlan till. man kan se att mönstret växer men det är inte stora delar på tavlan pga att det är små stygn, men det ger nyanserna och porträttet blir mycket likt fotografiet. det är spännande att se när den är sydd och inramad. Det ligger många timmars arbete bakom alla stygnen.

26/9 Vilken betydelse har kläderna i olika sammanhang, åldrar, män och kvinnor. Kan vi klä oss hur vi vill eller måste vi följa normerna i samhället. Finns det regler angående vilka kläder man får använda vid olika tillfällen. Är det så att vi inte vågar gå utanför normen eller det som säljs i affärerna. Vågar vi sy eller designa våran egen stil. Kan det vara så att en person som väljer sin egen väg blir mobbad av omgivningen? Är det så att vi måste bära vissa märken påkläderna för att bli accepterad bland andra och för att få vara med i olika sociala sammanhang. Det kan finnas många faktorer som påverkar om ett hantverk ska bli en modefluga. Dessa tankar har jag fått när jag suttit och arbetat med min kofta och tröja. Är jag den enda som vågar ställa mig utanför och säga att jag tror på att vi ska våga ha göra våra egna kläder.... Att skapa är utvecklande och man börjar analysera modet runt om  oss på ett annat sätt. Jag har under min ungdomstid alltid sytt mina kläder. Under 90-talet var vi ett helt gäng som gillade att dansade och framför allt att bugga. Vi tjejer började sy klänningar, shorts...mm... som vi använde vid olika danstillfällen. Vi var annorlunda och tycket det var roligt. Det är en tid jag minns och hoppas att fler ska få uppleva. Folk tittade på oss och hade säkert många tankar, men vad betydde det för oss. Vi hade skapat en trygghet i våran grupp och vågade sticka ut.
Hur kommer framtiden att vara när man vill se ut som sina idoler och många olika sorters grupper uppstår. Har ungdomen råd att köpa kläderna i de olika affärerna. Vi har hård rock, manga, ..mm.. alla har olika stiler och kläder. När jag har rest och tittat på olika kläder som hör till dessa grupper är kostnaderna höga och svårt att få tag i dem för ungdomarna. Varför inte börja sy själv. Jag brukar säga att träning ger färdighet. Första plagget man syr kanske inte blir perfekt, utan har lite fel och brister, men detta kommer att utvecklas och plaggen blir bättre och bättre.... att sy sina kläder är också en stil!!!

28/9 Jag har jobbat hela dagen och kom hem och gjorde maten. Det blev både en Jansonsfrestelse och en jansons utan ansjovis men som ersattes med bacon, morötter och tomater. Medan jag väntar på att maten ska bli klar slår jag på TV och strö tittar. Här pratar man om höstens mode som är en blandning av stickade plagg med sydda. Detta passar så bra till mina tankar. Att kombinera dessa olika plaggen med varandra ger en mjuk känsla och skapar omväxling i hur man kan blanda och kombinerar de olika plagg. Stickade plagg ger ofta en grovare känsla mot de sydda plaggen. En känsla av sportig, vardags plagg och fin käder. Enlig TV programmet är det mycket naturfärger, men även inslag av pastell färger. När jag tittar ut ser jag hur trädens löv ändrar färg och de blir mer och mer gula, hos några av träden har löven blivit mer orange eller röda. Veckan har varit mörk och det har varit mulet och regnet har fallit vid flera tillfällen. Kraftiga färger på kläderna ger personen och omgivningen ny energi och lyser upp i mörkret. Jag har fortfarande inte fått tygerna till byxorna så det ligger lite på is, men tär också på energi och engagemanget. Jag hade hoppas kunna börja med byxorna i helgen.

Ikväll får jag istället fortsätta brodera korsstygn på porträttet jag ska ge bort i present. En bekant som går i pension ska få tavlan. Så det ligger en tidspress på att hinna klar tavlan och sedan lämna in den för inramning.

30/9 Nu är det söndag och jag har fortfarande inte fått tyget till byxorna så jag har fortsatt med att brodera på mna tavla. det går sakta men jag ser bilden växa fram bit för bit. En bild somha många små detaljer och manklart och tydligt se em det är på bilden - " Ett porträtt ". Det kommer enbart finnas en tavla med just detta motiv och det gör att tavlan blir unik. Ett minne från en verksamhet som han tillhört och många vänner finns i. Tavlan sys i korsstygn och väven är tunn. Det krävs mycket lyse och glasögonen på för man ska se hur jag ska sy. det är 50 stycken olika färger, så det är en bart några få stygn med varje färg. Det gäller att räkna varje stygn och markera på pappers mönstret och samtidigt ha på datorn så man använder rätt färg. Det är många timmars arbeten som ligger bakom alla stygnen så det kommer att kännas bra när den är klar.

Idag har vi faktiskt sett solen skina en stund annars har vädret varit varierande och flera regnskurar har kommit. Det är en tråkig period. Det är mörkt på morgonen och på eftermiddagen. Ingenting kommer att lyser upp innan snön faller och det vita ger en ljusare känsla.

Nu är natten här och det är dags att lägga mig eftesom arbetsdagen kommer närmare.

1-2/10 var mycket på jobbet. skulle hinna med så mycket innan vi åkte på på några föreläsningar i Malmö som handlade om framtidens läromedel. Det är ovant att sitta och lyssna på föreläsningar hela dagarna och sedan en långresa på tåget. Var inte hemma förrän 23.00 och det gäller att snabbt krypa ner i sängen, så det blir några timmars sömn innan nästa arbetsdag kommer. Föreläsningarna var den 3-4/10, så någon sömnad blev det inte denna vecka. NU är det fredag den 5/10 och det blir att röja upp hemma och transan kom fram för att torka golven. Det regnar och det är mörkt ute. Kylan kommer sakta krypande fram och under 3-4/10 kom några snöflingor som lade sig som ett tunt vitt täcke några minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar