Translate

fredag 7 september 2012

15- 22/9 Tröja/kofta ... höstens modeplagg

15/9  Nu är det höst och en och jag behöver starta upp den med att granska min garderob. En ny start är den ny stickade tröjan i petrol/vinröd och svart och den brun melerade koftan. Båda plaggen behöver kombinaeras med nya plagg som kan användas på ett bra sätt. Koftan går i skogens färger och är mer neutral och dova medan tröjan har klara färger och lyfter fram glädjen. Båda plaggen har en modern utformning. oftan har den runda kanten som kan kopplas mot en kavaj och sjal krage. Två små knappar som gör att man kan knäppa koftan vid behov. Koftan är tunn och kan användas under en längre jacka. Koftans nedre kant går nedanför rumpan och ger värme under kalla kvällar. Tröjan har en mudd som stickas med tunnare sticknålar men består av mönstret. tröjan är tjock och kan användas ensam under kyliga kvällar. Den kan kännas klumpig om man inte har en ordentig stor jacka.
 
Hur ser modet ut under hösten och vintern - catwalk film catwalk  ...mm... vad vill jag ha för garderob? ska den vara utstickande? neutral? senaste mode? ... det är mycket att tänka på.. ska stilen vara 50-tal, 60-tal, 70-tal ...??? vilka färger passar just mig....
Plaggen ska kombinaeras med byxor och en överdel.
 
Jag har gjort en skiss på byxmodelloch ska nu börja rita mönstret och leta lämpliga tyger till byxona. De ska vara rymliga och användas under vardagarna på jobbet. Det kräver fickor för både nycklar, telefon... mm.... Kraftigare bomullstyg,men inte för tjockt eftersom vecken ska  falla snyggt. Byxorna ska hällor i mildjelinningen för bältet. Byxorna ska vara enfärgare till tröjan och koftan.

16/9 trådarna i tröjan är fäst och höst/vinter tröjan är klar. under första delen av hösten kan man ha en väst på tröjan istället för en jacka. Tröjan är stickad i yllegarn och ger  bra värme pga att mönster stickningen gör at blir dubbel utan ärmarna som har ett parti utan mönsterstickning.

17/9 Idag har jag inte hunnit med att sticka eller att rita mönster till byxorna. Har jobbat till klockan 19.00 och började direkt med middagen som var ärtsoppa. Har följt receptet på försvarsmaktens ärtsoppa som innebär att koka 10 portioner för att kunna frysa in till andra dagar. det är en maträtt som tar tid att fixa även om kokningen klarar sig själv. Det har varit dåligt väder och regnet har strilat ner på marken, så någn promenad blev det inte denna dag. På jobbet har jag haft 22 personer i Hjärt och lungräddning, hur man hanterar en situation när någon satt i halsen, hur man släcker en person som brinner, men även hur man arbetar på en skadeplats när en trafikolycka uppstått. det atr sedan ett tag innan jag hunnit plocka bort efter oss och hunnit hem. så det blir en sen middag men jag måste smaka ärtsoppan som stått på spisen under en lång stund.

18/9 höstens mörker närmar sig och det känns kyligare i luften. Det ligger fukt i luften ointe egnet strilar ner på marken. Åskan har inte hörts trots att metrologerna pratat om den. Under eftermiddagen syntes solen på himmeln. Stressen ligger  i luften som ett lock att hinna med. Kvällen går åt föräldramöte på dotterns skola. timmarna går så det är svårt att hinna med. En snabb middag för att få i sig mat innan jag ska iväg. När kvällen kommer får det blir en smörgås och te och slappna av framför TV-apparaten. Ska sy i knapparna i koftan. det blir guldknappar.
Jag funderar på hur jag ska utveckla min garderob och vad jag ska göra för att få en så fnktionell garderob som möjligt, men ändå ha ett brett användningsområde. Att starta från början med att bygga upp nytt och sovra bort det som hänger i garderoben men aldrig används. Kanske sänka några plagg till en hjälporganisation eller second hands affär där någon annan kan få nytta av plaggen. Idag handlar många ungdomar kläder, porslin oh möbler i second hands affärerna. Till ett billigt pris kan man fynda fina produkter och ibland göra några små ändringar och det blir som nytt.

19/9 studiedag på skolan. Vi ska diskutera vårens kurser utbud, källkritik/referenser och betygskriterier. Att ha en samlad dag där alla lärare, bibliotekarierna, yrkesvägledare och rekorer möts och diskuterar aktuella frågor på en neutral plats ger en bra helhetsbild och kvalitets höjning. Det gäller att vi alla är professionella och handleder eleverna i sin personliga utveckling och i deras lärprocessen. Att mötas ger erfarenhetsutbyte och ger nya infallvinklar i diskussionen.
Kvällen går åt att ta det lugnt och hinna bearbeta disksussionerna.
Vädret har varierat under dagen - från regn till sol.

Tagit fram grundmönstret på byxor (boken Mönster och konstruktioner för dam kläder av Inger Öberg).
Sedan har jag även plockat fram midjevidd, höftvidd och stussvidd men även innebens längd, sidlängd, lårvidd och byxhöjd sida. Måtten behöver jag för att kunna välja rätt storlek. Enligt litteraturen ska man utgå från stussvidden och allt ta en större storlek än en mindre. Sedan är det dags att rita av mönstret på fram och bakstycke till byxan. markera mittlinjer, stussviddslinje, knäviddslinjer och byxhöjdslinjen på framstycken. Notera vilka förändringar som behöver göras när du utgår från dina mått. stussviddens storlek brukar endast skilja med 3-5 cm mellan storlekar. behöver denna del ändras med ex 2 cm så innebär det 0,5 cm på varje sidlinje. innelängden måttas från grenen till golvet och behöver dras ner med 1-3 cm. beroende på byxans längd. ändringarna gör ned till både fram och bakstycket. byxhöjden räknas ut genom skillnaden mellan sidlängd och innerbenlängden och jämför med ditt mått. midjevidden ska vara så stor att byxan sitter bekvämt. mönstret har ett tillägg på 2 cm. midjevidd ökas i första hand i sidan och sedan genom att minska inprovningarna. midjevidden minskar genom intag mitt bak och genom flera insnitt som placeras vinkelrätt mot grundlinjen. fotvidd ändras med lika mycket vid varje söm som dras från knät eller låret. lårvidden mäts ca 6 cm nedanför grensömmen och man behöver en rörelsevidd på minst 6 cm.

Det är mycket man ska tänka på när man ska konstruera ett mönster som man ska passa just en själv och utgå från ett grundmönster. Sedan kommer ändringarna till din modell.

ska man sy en klassisk byxa så syr man veck och insnitt först och sedan sedan fickdelarna. sedan arbetar man vidare med sidsömmar, innerbensömmar och grensömmar upp till blixtlåsmarkeringen. Sedan syr man fast blixtlåset, linning och hällorna. avslutar med knapphål, knapp och att fålla upp byxan. Men tittar man på min modell så är det fler moment med olika vidd, fickor som ger det mer invecklat än den klassiska modellen. Tyger avgör vilken sömnad du ska använda. Ett vävt tyg har inte elasticiteten som trikå och då kan jag använda  en stum söm och sy ihop med bred eller smal sömsmån beroende på tygets tjocklek. jag kan använda en normal nål i symaskinen och sy stygnlängden beroende tygets grovlek - kort stygnlängd till tunt tyg och längre vid grovt tyg.

Nu kommer tankarna vad ska jag använda för tyg? och färg....


    Mönster boken med grundmönster och
    det kopierade mönstret på smörpapper
 
Ritade skissen med detaljerna
 
  Jag startar med att rita av grundmönstret på ett mönsterpapper. Sedan ska jag fundera över hur byxan ska se ut. Ritar gränserna till fickorna ska finnas. vissa partier kommer ha en ökning i vidden så att fickorna blir rumliga. Nästa steg är att göra förändringarna i grundmösntret och det tar tid att få det rätt.

20/9 Dagarna närmar sig helgen och vädret varierar. en stund kan himmelen vara helt svart av moln och nästa stund skiner solen. Tillbringade kvällen i trevligt sällskap. En pratstund med en koppkaffe i handen. Kvällen gick fort och någon aktivitet som handlar om hantverk saknas denna kväll. Att ladda batterierna i vännersällskap är guld värt. Tankar och minnen går till våran helgresa till Stockholm. Alla positiva minnen ger energi framåt och det behövs i denna stund när dagarna känns korta och mörkret kryper fram tidigare och tidigare. Ljusets timmar saknas eftersom vintern närmar sig och snön som lyser i mörkret fortfarande saknas. Ikväll är det endast 4 grader ute och det börjar kännas även inomhus (det är svalare).Sitter nu framför TV och funderar hur jag ska planera helgen. Det finns mycket som behövs göras både inne och ute... och dygnet består enbart av 24 timmar.

21/9 Idag regnar det och det är mulet. Har arbetat hela dagen och sitter nu i soffan och dricker en kopp kaffe. När jag åkte till jobbet var det 1 grad och jag kände att det var kyligare inne. Mörkret träder in från båd hållen (morgon och kvällen). Fåglarna kvittrar och ger en glädje i huset. Har telfonen i handen och spelar alfapet mot  bland annat min syster. Bokstäverna kan vara svåra att placera in i spelet eftersom de slumpas in hos de olika deltagarna. har handlat för lördags mys - lite godis, till varma smörgåsar och ev en pizza.Idag blir inget arbete i trädgården.
 Både koftan och tröjan är klar så det blir spännande att utveckla nästa del. Koftan har fått knappar och tröjan har alla trådar fästa. Både koftan och tröjan är i ullgarn och skulle kosta mycket om man köper dem i en affär. Garnkostnaden och arbett är det som kostar i detta fall, men skulle man lägga på arbetskostnad skulle respektive plagg kosta 1000:-/stycken. Jag känner att alla har inte likadanna plagg som jag och detta känns skönt, men samtidigt ger ett moderna intryck utåt.

22/9 morgonen startar med att baka en sockerkaka med äpplen i. En kaffekopp med nybakad socker kaka smakade underbart i kylan. Tände flera stearinljus i öppenspisen som gav en mysig stämning i vardagsrummet. sitter med alfapet i telefonen och orden är svårt att plocka fram eftersom slumpen av bokstäver inte är på min sida. Jag har väl en annan tur istället..... ????
Under dagen har jag stått i köket och kokat mat bla Janssons frestelse och Piteå palt. Ute faller regnet och det är kyligt. Det är ingen dag att vara ute och göra någonting i trädgården. Nu är det dags att sätta sig framför Tv och ta det lugnt. Det blir att titta på Harry Potter och dödsrelikerna... på kanal C- More Action.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar