Translate

onsdag 5 september 2012

3-15/9 skapa klädesplagg ... hantverk

Jag anser att hantverk av olika varienter är här för att stanna och den kan vara en tanke att kunna bryta cirkeln där alla bär lika klädesplagg.

Veckan har varit hektiskt så det har inte blivit mycket när det gäller hantverk.

Jag ska nu böjar att sticka klart både koftan och tröjan innan höstens kyliga kvällar kommer.

Att börja med att fundera hur plaggen ska se ut och i vilka färger.
Några skisser kommer jag att börja med ... och sedan fundera på hur jag ska gå vidare.

 
Några av mina tidigare skisser.
Västen till byxorna är färdig och ger en glad kombination till övriga klädesplagg.
 
(foto av Ingmarie G R)
 
 
 
Jag har tidigare även gjort skisser på klänningar/kjolar som jag tänkt skapa. inspirationen var vatten.
 
Klänningar som på olika sätt kan kopplas till vågor. Begreppet vatten är stort och har olika rörelser men även olika färger. Tittar vi på de olika skisserna och då bilden med byxa och väst, så har jkag arbetat vidare med västen som jag valt ett randigt tyg. Tyget har i regnbågens alla färger och kan lyftas fram från en regnbåge över vattnet, fiskar, växter som rör sig i vattnet eller runt vattnet. Färgerna gör personen glad och ger en positiv känsla i mörket under hösten och vintern. Knapparna återgår till vatten och båtar. De är 4 stycken små mässingknappar som inspireras från sjömännens kläder. Västen har uddar fram och rak bak på ryggen. Jag har sytt väst med vidd och inte tajt som jag ritat på bilden. Detta kan variera beroende på personen som ska ha västen, faktorer som spelar in är bla åldern, kroppsform och personens känslor och åsikt om vad som känns bäst.
 
Den andre bilden kjol och väst. här har jag sytt en väst som är annorlunda. Gul med paljetter som även här är kopplat till vatten och skapats utifrånde kvinnliga  marinofficernas festuniform.
 
Hantverk är både att hantera sticknålar, virknålar, symaskin, måla, teckna och mycket mer. Här är moment där papper och penna är viktigt och skisserna kan se olika ut. Jag tycke om att använda blyerts pennan när jag ritar eller skissar modeplagg...

Att skapa skisser ökar våran kreativitet och möjlighet tll att alla inte har lika danna kläder uten vågar utveckla sin personliga garderob. Vilka färger vi jag arbeta med och ska de vara ton i ton. hur mycet vågar jag spela på min fantasin. ska jag bära kläder som alla bär eller ska jag sticka ut. När ska jag de olika klädesplaggen och hur funktionsdugliga ska de vara.

Att skissa och dokumentera är viktigt för att skapa en arbesplan.
Går jag tillbaka till tröjan och funderar hur jag ska kombinera den med andra plagg och vilka färger och mateial de ska vara i.

 
ska kläderna gå i bruna tner eller bryta för att skapa en kontrast. Hösten - ger det en känsla av byxor eller kjol? ska det vara blus/skjorta eller t-shirt?ska jag bära kläderna hemma, vardagen eller helegerna. vill jag att andra ska se mig eller ska jag försvinna i mängeden.Jag har kvar att köpa knapparna som ska sys fast i kanten på koftan. knapparna ska vara små så jag kan knäppa dem i den virkade kanten runt koftan. Koftan är stickad i tunt garn och kan bäras under en jacka. Garnet är ull och ger värme. Modellen har en kavajliknande med den runda delen fram och sjalkragen. Garnet ärmarmoretat och kommer att kunna kombineras med flera färger och gör att jag lätt kan kombinera koftan med andra plagg och känna en förnyelse i de olika kombinationerna. Koftan gär lite längre ner och kan därför bäras utan yterplagg när det är varmt ute. En byxa ocht-shirt kan tillhöra vardagen medan en blus/skjorta lyfter fram en festligare stil. en kjol ger en fenimint intryck i jämförelse med ett ar långbyxor. smycken och skor kan anpassas beroende på när klädesplaggen ska bäras och vilka plagg som ska lyftas fram i de olika kombinationerna.
 
Koftan har inga fickor och därför är det viktigt att veta om personen bär handväska eller om byxorna så ha denna funktion för att förvara mindre saker som ex nycklar,pengar... 
 
8/9
Jag börjar med att leta knappar till koftan och det måste jag göra via webben eftersom vi inte har handarbetsaffärer i Trollhättan eller så är den enda vi har stängd så att tiderna inte passar mig. guld knappar kan gå till koftan eller så små bruna knappar som faller in i det melerade garnet.
 
Till vardagen finderar jag på byxor och de måste ha fickor för nycklar, telefon... mm....
De ska vara vida och enbart sitta åt över höften. Sedan är det färgen - bruna? beige? svarta? marin....?
ska jag ha flera byxor i olika färger men samma modell?  sedan är det tyget- Ska det vara ett kraftigt tyg, tunt eller någonting mitt mellan...? om byxorna är vida bör de vara mitt mellan så fallet blir bra med de olika vecken som görs på byxan. Är byxtyget för tunt kommer de vara fladdriga och kännas som en fin byxa. tyget måste ha e bra kvalitet så man kan ha dem på jobbet där man går och sitt mycket. De ska kännas bekväma och vara funktionsdugliga.
 
Det är dags att börja skissa på modellen....
 
Jag börjar med att skissa på olika byxmodeller.
 
9/9 skiss på byxa
 
 
Teckning och foto av Ingmarie G R
 
 
Skiss av byxa. Fickor bak med ficklock. Sedan finns  2 stycken sidofickor och 2 stycken fickor på benen som gör att byxbenen måste ha vidd och en söm som går rakt över byxbenen där benfickorna slutar. Mot fotleden blir det veck för att skapa vidden på benen men ända inte fladdrig vid fotleden.
Detaljer som ficklock öer de olika fickorna. byxlinning med hällar för bältet. För att variera benen vidd kan man ha dragkedjor i nedre delen av byxbenet. byxans sömmar får en dekorsöm.
 
11/9
Byxan kan vara i brunt, marin blå/petrol, svart... eller en ljus.
en kraftigare bomullstyg som är slittålig eftersom det ska vara en vardagsbyxa.
Byxan ska kunna bäras till både tröjan och koftan.
 
Nu har jag en bra bild på hur jag vill att byxan ska se ut. En funktionsduglig och ledig byxa.
 
Till helgen komer jag att startar med att skapa mönstret till byxan. Jag utgår från ett grundmönster och ritar ut mönstret och alla detaljer.
 
Ett mönster som jag kommer att använda till flera byxor men i olika färger. Modellen kommer jag att justera utifrån hur de blir. Kan tänka mig enfärgade, randiga, mörka och ljusa.
 
Tröjan är i pentrol/vinröd och svart. har endel att sticka på den innan den är färdig.
 
15/9 Jag har nu stickat båda ärmarna och monterat dem på tröjan. Tröjan är klar utom att fästa garntrådarna. Tröjan ger en färgklick i höst och vinter mörkret.
 
Foto av Ingmarie G R
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar