Translate

lördag 2 februari 2013

stickad barntröja

Tröja, linne, mössa och häst
Tröjan och mössan är klar utom en dragkedja. Vad ska jag göra nu för projekt. jag har köpt två böcker kring stickning bland annat "Rest värme" av Anna Brav (Libris). boken handlar om restgarner och vad man kan göra för saker av detta. boken börjar med att beskriv hur du stickar en varm sjal, rätstickad sockar, mössa, pulsvärmare, telefonfodral.

Den andre bokenhandlar om klassiska modeller. boken heter "Klassisk stickning" av Lise-Lotte Lystrup (känguru), Boken handlar om olika mönster på tröjor från 1930-1958. Ett återskapande av tidigare mönster.

Tittar du i dessa böcker så kan du få idéer till projekt.

Idag är det lördag och -6 grader ute. Solen tittar fram mellan moln och rimmfrosten ligger vit på marken. Det finns ingen snö kvar sedan tidigare utan den har försvunnit med regnet. Temperaturen växlar mellan minus grader och plus grader under dagen. Detta gör att risken för halka är mycket stor.
Sitter nu med en koppkaffe i soffan och böjat sticka en barntröja i storlek 9 månader - 1 år.


Jag börjar med att lägga upp 70 maskor och sticka 3 varv rätstickning innan jag övergår till slätstickning. Jag stickar i garnet "let´s knit" aloe vera från svartafåret . garnet är 75% superwash ull och 25% polyamid. Jag använder ett melerat garn för att få ett härlig mönster på tröjan. Tonerna går i beige - brunt med grönt inslag. En neutral färg som passar både pojkar och flickor.

Nu har jag stickat 10 cm av de 30 som jag ska sticka.

Bakstycket är nu 20 cm långt och växer hela tiden när jag stickar.

Jag sticker slätstickning. Nu har jag stickat 30 cm och avmaskat för halsen och sedan för axlarna. Bakstycket är klart och det är dags att börja med framstycket. Båda dessa stycken stickas raka och är lätta att göra för en nybörjare. Du behöver enbart stick rätstickning och slätstickning. Sedan är det att avmaska och kunna öka när det gäller ärmarna.

Börjar med att sticka 3 varv rätstickning och sedan slätstickning till arbetet mäter 25 cm långt då ska arbetet delas och sickas var för sig för att få ett sprund mitt fram.

Klockan är snart 23.00 och det är lldelse mörkt ute. det är -5 grader kallt och uppehåll. imorgon varierar temperaturen mellan 0 grader och -5 grader. SMHI lovar uppehåll framtill onsdag då det ska snöa, men det kan snabbt ändra sig. Ute kan man höra några enstaka bilar köra förbi. Det är ett lugnt område.

3 februari.

Tempraturen ute är - 9 grader och jag kan se hur frosten ligger på marken. Klockan 9.00 och solen skiner på träden. Jag ätit frukost och sätter mig i soffan för att sticka några varv på framstycket. Det är frisk ut och vindstilla. Har stickat 10 cm på framstycke av de 25 cm innan jag delar arbetet.

Nu är klockan 13.00 och temperaturen har stigit till -2 och ett underbart väder.

Det är kväll  (kl 18.00) och mörkt ute. jag tillbringat dagen med att städa och plocka undan i huset. Min dotter har flyttat hemifrån och skulle hämta sina saker, men det blev inte mycket av detta. De står kvar i hallen. Sätter ig nu i soffan med en kaffe kopp och ska sticka lite. Just nu har jag stickat 19cm på framstycket. det är några cm innan jag delar på arbetet.

Det är -0,6 grader ute. Nu är jag uppe på 25 cm och delar arbetet i två delar. Vid 29 cm böjas avmaskningen för halsen 10 maskor och sedan 1 maska 4 gånger. Avmaskningen för axeln startar vid 30 cm och avmaskas på samma sätt som axeln på bakstycke.
Sticka den andre på samma sätt.

 Axelsömmarna är ihop sydda. Ta upp 35 maskor runt sprundet. sticka 3 varv rätstickning.

Ärmarna läggar jag upp 40 maskor och stickar i 4 cm innan ökningen börjar.  Sedan fortsätter ökningen 1 m var sida var 6:e varv tills det är 58 maskor.

Har börjat sticka ena ärmen och håller på med de första cm. Har nu gjort 3 ökningar (46 maskor) och fortsätter att sticka vidare mot fler ökningar till jag nått 58 maskor.

Temperaturen ute sjunker och det är -1 grad och det börjar närma sig en ny arbetsvecka.

4 Februari.

det har snöat inatt - så morgonen börjar med att sopa av bilen. det är blötsnö. under förmiddagen kommer stora snöflingor som snabbt försvinner när vädret övergår till regn.

dagen på jobbet har varit varierande - elevarbeten, valideringskartläggning, och diskussion kring psykiatri. dagen har gått fort så det är dags att gå hem för dagen. middagen är erverad så det är att gå direkt till matbordet. Så sedan ska jag sätta mig i soffan och sticka lite medan jag väntar på CSI Miami.

Sitter nu och stickar på andre ärmen. det börjar med att sticka tre varv rätstickning och sedan slätstickning till arbetet mäts 4 cm. Övergår sedan till att öka på båda sidorna var 6.e varv. tills det är 58 maskor.  Avmaska. Nu är båda ärmarna stickad och enbart halskanten kvar innan alla sömmar ska sys ihop och trådarna ska fästas.

 
Nu har jag sytt ihop tröjan och stickat runt hals 9 varv rätstickning. Avmaskat och stytt fast kanten. det blir en rullkant. En tröja som går i grönt och brunt melerat garn. Storlek 9 månader - 1 år. I ett härligt ylle garn som ger värme. Det gröna och bruna färgen är blandad med beige.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar