Translate

måndag 4 februari 2013

Stickat - fuskpolo barn

tröja 9 mån-1 år
barntröja 4 år
tisdagmorgon och temperaturen ska ligga på plus grader uppmot +3. under natten till tisdag kommer det falla snöblandat regn som övergår till molet men utan nederbörd. På eftermiddagen kommer åter regn som vid 20.00 sk övergå till snöblandat regn. Inget koppfull dag när det gäller vädret. Vi vet att vädret växlar på SMHI snabbt så man ska inte vara hundra men jag får en skattning på dagen kommer att se ut.


mössa till sjörövartröjan


Nu har jag stickat en barntröja för en 4 åring med mössa  och nu en tröja för ett barn mellan 9 månader och 1 år.

Funderar nu vilket projekt som jag ska arbeta från och med idag.

Jag börjar med att bläddra i två nya böcker:
Mönstersticka i färg - mössor och vantar med naturmotiv av Susan Anderson-Freed

Maskor och medeltid - sticka bårder, bladrankor och brokadmönster av Anna-Karin Lundberg.

Böckerna har många snygga mönster och ger många idéer som kan göras i små och stora storlekar.

Fuskpolo


Att starta ett nytt projekt kan vara lie trögt. Jag började med att sticka en fuskpolo till en 4 åring. Jag använder garnet "Viking sportgarn" som är ett 100% ullgarn och kräver handtvätt.
Jag börjar med att lägga upp 90 maskor på 4 sticknålar och stickar resårstickning med 1 rätmaska och 1 avigmaska. Stickar i 10 cm innan jag börjar med utökningen i början på varje sticknål. Jag stickar med sticknålar nummer 3½-4. Sedan fortsätter jag med att sticka ha en rätmaska oc ökar en maska på varje sida om rätmaskan på varje sticknål. Ökningen sker varje varv tills arbetet mäter 18 cm långt.
Vill man ha en liten brytning i färgen så kan man virka en kant med en kontrast färg på kragkanten.

Nu är fuskpolon klar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar