Translate

måndag 23 juli 2012

23/7 - inför hösten - kofta ( ärm monterad till koftan)

(foto av Ingmarie G R - Trondheim)

Idag fortsätter regnet falla över Trondheim. Det är kallt och höstens vind är här. Har sovit lite längre idag efter en tuff arbets helg, men ska göra frukost eller man kan säga lunch innan jag sätter mig framför Tv och stickar. Kommer att behöva handla lite mat för resten av veckan. Det blir en lugn dag så jag återkommer med hur det går med ärmen under dagen. Har under dagen tvättat och lagat mat . det blev öring som tillagades i ugnen. Oj vad gott det var!


(foto av Ingmarie G R)


Nu är ärmen klar. Jag har avmaskat för ärmkullen  - 3 maskor i början av varven på båda sidorna gånger 1, 2 maskor 5 gånger, 1 maska 9 gånger. Sedan avmaskas 2 maskor i varje sida tills arbetet mäts 58 och sedan 3 maskor i vardera sida tills arbetet mäts 59 cm. Avmaska sedan alla maskor.
Sy ihop ärmens sidsöm och sy fast den på koftan. Nu återstår en ärm och den har jag börjat med. Lägger upp 64 maskor på två sticknålar storlek 3. Stickar 3 cm rätstickning och sedan övergår till slätstickning. När arbetet mäter 8 cm börjar man öka med 1 maska var 1½cm gånger 22. Jag har gjort 3 ökningar på vardera sida. Nu har jag sett på Tv och det är dags för att lägga sig.

Imorgon får jag veta om jag ska arbeta eller om jag är ledig.. Kanske blir det en kvällvakt på tisdag och onsdag, men jag vet inte än.

Här i Trondheim faller regnet och det är kyligt. Man har lovat fint väder imorgon och ev sol... vi får se. Dagarna går fort och snart åker jag hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar