Translate

onsdag 25 juli 2012

25/7 - inför hösten- kofta (2:a ärmen)

(foto av Ingmarie G R)
"Punk vildsvin" i Trondheim.

Idag skiner solen och det är härligt väder. Jag vet inte ännu om jag ska arbeta ikväll eller om det blir en ledig dag. Har ätit frukost och planerar tvätta en maskin med lite kläder inför resan hem. Här i Trondheim har jag köpt ett bröd som heter RYVITA MUESLI CRUNCH som är mycket god. Det är dyrare än vanligt knäckebröd, men vilken smak. Det finns olika sorter - dark rye, multi grain, sesame rye, sunflower seed och oats, pumpkin seeds och oats och just muésli och crunch. Prova det med lite smör på. den riktigt smälter i munnen.... Här används tranbär mycket och har en bra effekt på urinvägarna. Jag har köpt tranbärsjucie i mindre förpackning för ca 15:- (norska) och den är färdig att dricka.

Nu är det inte många dagar innan jag åker hem. Flygbussen går klockan 04.00 på fredag och det känns mycket bra. Jag längtar hem efter ha varit bort i  4 veckor. När man åker hem har man med sig erfarenheter som är både positiva och negativa. De positiva kommer jag ha mycket nytta av i min undervisning. Vi har mycket att lära oss av varandra inom vård och omsorgen, bla hur viktigt det är att ha med sig glädjen livet ut. på ett sjukhem har man en slogan " lev livet - livet ut". Man kan med små medel förändra vård och omsorgen och öka livsglädjen för äldre. Tänk bara att duka middagen på söndagen med vit duk och fin porslinet. Att lägga lite tid på att lyfta fram måltiden på ett positivt sätt. Att hitta aktiviteter som de äldre tycker om och spela musik som de äldre känner igen och tycker om. Många tankar och idéer har denna tid gett och jag hoppas att kunna så ett frö i Sverige kring detta.

Ska sätta mig och se nyheterna på TV och sticka några varv.....

(foto av Ingmarie G R)

Klockan är 11.15 och rgnet kommer. Solen har försvunnit bakom alla moln. Jag har stickat alla 22 ökningarna på ärmen och kommer nu att sticka fram till arbetet mäter 46 cm, sedan börjar avmaskning för ärmkullen.

Klockan är 14.33 och jag har ätit lunch och ärmen är klar. Det är dags att sy ihop sidsömmen och montera den på koftan. Nu är endast kanten runt koftan kvar att göra.

(foto av Ingmarie G R)

Till koftan går det åt 600 gram av Fabel. Jag valde 520 som går i bruna nyanser - blått. Garnkostnaden kan variera mellan 426-500 svenska kronor. Beställer man att få koftan uppstickad  lägger jag på 200 Skr i arbetskostnad + fraktkostnaden.  

 Klockan är 17.14 och koftan är klar. kanten runt om är virkad med virknål nr 3.
Sedan ska det vara 2 knappa som sys fast och trådarna fästes.

(foto av Ingmarie G R)
Tröjan kostar 445:- + 200:-  i arbetskostnad + porto (Skr)

Imorgon arbetar jag et dagskift och sedan är de dags att packa sina saker för att på morgonsidan ta flygbussen till flyget för att sedan åka hem till Sverige. Det kommer inte blinågra nya projekt innan jag kommit hem. Ett par pulsvärmare kommer att stickas. Samma som de blå som jag visade tidigare i bloggen. Du kan beställa varor på hemsidan eller via mail: Prudukter som pulsvärmare, mössa, pannband (värmare), kofta, sockar... kan beställas. Titta på hemsidan och stickat så finns några produkter upplagda. Produkter skickas mot postförskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar