Translate

söndag 1 juli 2012

2/7 - inför hösten - att sticka.. hur kan man lära sig denna konst?

(foto av Ingmarie G R)

Vatten eller regn ger oss bilder som kan lyfta fram skapandet. Vad kan jag göra av detta fotografi? Jag kan måla en sommartavla i olja eller akvarell. Jag kan fundera över praktiska kläder som ska användas på sjön. Jag fundera över vilken känsla vattnet ger inom oss. Fundera ett tag, så ska jag se var söndagnattens tankar för mig.

2/7 måndag och regnet hänger i luften. Har ätit frukost och ska ta en längre promenad.

det regnar precis varje gång jag är ute och vandrar. Stickar en stund på kvällen på tröjan. Den går i bruna toner och det passar bra i detta väder. Har gjort min andra ökning och ska nu sticka 2½cm innan nästan. När 5 omgångar av ökningar är klar har jag passerat 15 cm och avmaskning för ärmen.
(se mönstret Drops 125-36 ).

I mönstret ska du sticka rätstickning. Hur gör man det?  (Se instruktionsfilmen under länken).
I arbetet ska man öka i båda sidorna. Hur gör man det?


Varför inte ersätta din kavaj, med denna kofta. Välj en färg som du gillar - enfärgad eller melerad och starta upp med projektet. Garnet är tunt och det tar tid att nå sina centimetrar, men ge inte upp eftersom du kommer en underbar känsla när du är klar.
Du kan välja att sticka den till din dotter och utgå från hennes favoritfärg. En snygg kjol till är direkt kvällens festkläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar