Translate

lördag 11 augusti 2012

11-12/8 - barbie kläder

När vi pratar om hantverk är det viktigt att veta att detta ofta går genom olika generationer.
Att sticka, virka, sy, måla, teckna eller att göra någon annan verksamhet har ofta startat redan hos barnen, när mormor/farmor satt ett garnnystan och en virknål i handen på barnen och berättade hur man skulle göra.
Ofta fanns inte mönster, utan man tittade på en tidigare produk, ett exempel var virkade dukar.
När jag var liten fick jag börja med att "lära mig att virka luftmaskor, fasta maskor och stolpar", innan det var dags att skapa en produkt.
Jag började med att virka grytlappar av olika slag. Sedan ökade svårigheten och jag började virka dukar. Att använda en färdig produkt som mönster var vanligt. Det tog lång tid innan jag lärde mig att använda skriva mönster.

Barbie dockan blev en produkt, som utvecklade min virkning, stickning och att kunna sy. Dockan fick många klädesplagg och jag tränade att hantera virknålen, sticknålarna och symaskinen. Det är viktigt att hitta nya metoder för att flytta hantverken mellan olika generationer.
Idag har dataspel tagit över denna arena.
Skulle man kombinera datorn som verktyg och hantverk skulle den kunna väcka engagemanget till liv igen.

Idag är det lördag och meteriologerna har lovat fint väder och redan nu kan jag se solen. Vi startar med en ordentlig frukost och göra iordning matsäck för dagen. Jag och min man ska göra en utflykt och pladdla lite kanot. Det känns skönt att röra på sig och enbart rå om oss själva.

Kärnsjön, Munkedal
(foto av Ingmarie G R)

Att paddla i en sjö som ligger stilla och man hör fåglarna kvittra och det susar i trädens blad, är inte det underbart.

(foto av Ingmarie G R)


Detta innebär att stickprojekten kommer att ligga lite lågt och det blir små projekt som handlar om barbie kläder under denna helg. Jag kommer att sticka flera olika klädesplagg till barbie dockan och kombinera flera färger. det finns möjlighet att beställa julklappar och presenter till de små flickorna som har barbie som kompis. Att skapa en ny garderob till dockan.

Här hittar ni klänningar, kjolar i olika längder och viddar. Denna gång stickar jag i grön melerat garn - Frost.

Klänning i blå/grön nyanser 50:-(Skr)

topp och kjol 50:-/set (Skr)

en kort vid  jumper, där ett långt linne kan vara under.
En modern tröja.
25:- (Skr)

Nu finns klänningen både i rosa/lila och i blå/grön. beställen an av varje och en rak kort kjol med topp och en vid som jag stickat i detta fall. Kläderna är än i melerat garn men kommer inom kort även i enfärgade garner så du kan kombinera på ett bra sätt. Har du löpt en dress som toppen och kjolen är melerad kan du köpa som nästa plagg kjol och topp i färg som finns i det melerade garnet och kan sedan variera både med enfärgad topp till melerad kjol eller tvärt om. detta ger olika möjligheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar