Translate

onsdag 29 augusti 2012

28-30/8 Hantverk

Under augsi tmånad  har jag stickat barbie kläder, som jag kommer att kombinera för att sälja under hösten.
Jag kommer att fortsätta att sticka dockkläder för att utveckla mitt utbud och skapa nya klädmodeller till dockan. Min tanke är att skapa möjligheter till att kombinera kläderna med många olika andra färger.
Målet är att skapa en garderob för alla årstiderna, som ska består av vardagskläder samt finkläder. Dockans kläder ska kunna bytas  utifrån lekens olika dimitioner.

På jobbet diskuterade vi genus och jämställdhet.
Utifrån den diskussionen kan man ställa sig frågan -  är det tillåtet att leka med barbie och isåfall vem får göra detta. Fostrar vi flickorna till att tillhöra ett fack eller är det en naturlig utveckling där man lär sig hur flickor ska se ut eller skapar en ideal bild som påverkar flickorna till att bli femimina. Det är intressant hur vi kan påverka barnen genom att omedvetet placera in dem i olika fack. Pojkar leker med bilar och flickor med dockor. Ska det vara så? eller ska det vara tvärt om.... Idag leker pojkar med dockor, men genom att hantera olika action figurer istället för barbie.

Jag är uppvuxen med barbie och andra dockor, men har ändå alltid gillat att att klättra i träd, snickra och göra saker som är mer naturligt för pojkar. Så vad innebär genus igentligen? ska vi bryta alla traditioner och förbjuda det som gått som en röd tråd igenomuppväxten.
Jag tror att man skapar inte en jämställdhet genom att bryta mönstrerna helt och hållet, utan istället ge möjligheter att prova på och tillåta att leka med både pojk och tjej leksaker. Vi ska vara medveten om att vi påverkar andra och placerar in dem i de traditionella facken utan att vilja göra det.

Jag beslutar att fortsätta med att skapa kläder till barbie även om det håller kvar den gamla traditionen. Jag ser hantverket som en del i utvecklingen och skapande av en fluga. Att sticka är ett hantverk som börjar komma tillbaka och bli en modefluga. Att skapa olika produkter utvecklar oss som person även om detta hantverk till det kvinnliga facket.

Jag har visat en mängd olika kläder till barbie dockan som tex kjolar, klänningar, toppar, byxor, short, mössa.. kläderna går i moderna färger och håller sig till moderna kläder som finns ute i samhället.

Kjol och topp. 50:-/set (Skr)
kjolen är veckad fram.
höstens mode färg som går i jordensfärger.
 
(Foto Ingmarie G R)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar