Translate

lördag 30 juni 2012

30/6 - kan läsa litteratur gå under hantverk? kanske inte...

Vaknade och det är fortfarande mulet. Det har regnat hela natten.
Jag vaknar av att det ljusnar. Klockan är halv fem och det är tyst ute.
Det är lördag morgon.

Idag blev ingen uppstart på tröjan, eftersom jag inte var hemma.
Jag började läsa boken "Alkemins eviga eld" av Anna Jansson.
En deckare som är värd att läsa.

Jag tillbringande största delen av min tid denna dag på resande fot.

Ingår läsning av litteratur konstverk, kankse inte men den ger oss inspiration till konsverk.
Titta på barnen som läser Manga böcker och blir intresserad av att lära sig Japanska, rita Manga figurer, studera i Japan och även virka de små figurerna. Att Manga skapar olika verksamheter som ger ungdomar tillfällen att utveckla sina hanverksådra genom att sy sina kläder till olika Manga arragemang.

Vilken inspiration får vi av kärleksromaner, av en deckare....

En författare, diktare, målare, designare måste alltid få sina idéer till det som skapas och de måste alltid vara på sin vakt och vara beredd när idéen kommer.

Jag gick en kurs i " från idé till färdigt plagg". Här tränade vi att skapa inspiration och göra någonting av den. Vi fick välja mellan olika ordspråk och utifrån dessa skapades ord som i slutet blev en hatt, associarer, klädesplagg. när vi tittar på hur samma ordspråk kan bli så olika.
Om man läser om designare så kan man se hur de skaffar sin inspiration på olika sätt ex vara i naturen, gå på loppis....

Hur får du inspirationen till att skapa hantverk? Jag får dem på olika sätt och har lärt mig att skriva ner dem när de komer.

Vem och vad gör att modet ser ut som det gör? som inte är 180 lång och väger 60 kilo kan inte ha modet som finns på skyltdockorna. vad ska vi ha och vem ska designa åt oss.

Jag började min blogg med att skriva en fråga " Är handarbeten på väg att bli en fluga?".
Om kläderna inte finns i affären, så måste vi skapa den själv.
Viss finns klädaffärer för oss kraftiga/tjock, men vilka priser...

Jag  hittat en affär på nätet "Ulla Popken" som har mode för större tjejer.
Mycket kan man sy, sticka själv och framför allt använda tyger och färger som Du själv tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar