Translate

söndag 24 juni 2012

24 juni - inför hösten. Tröja - har kommit till ärmarna

Jag startar med ena ärmen medan jag väntar på mer garn.

Lägger upp 43 maskor i svart och stickar 2 cm slätstickning med stickor nr 3.
Sedan stickar jag 1 varv avigt och övergå sedan till mönsterstickning.

Jag börjar sticka  11 varven mönsterstickning med rött och svart garn som på tröjans fram och bakstycke. Jag märker ut mitten på ärmen och räknar ut så mönstret kommer rätt.

Jag byter till stickor nummer 5,5 och övergår till till nästa mönster med petrol och svart. (mönster 2)

(foto av Ingmarie G R)

Mönsterstickningen återkommer från tröjan.
Tittar man på mönstret som stickas med petrol och svart på fram och bakstycke
 så har man lagt den tvärt om. 

Efter 15 varv över går mönstret till enbart petrol som stickas till arbetet mäts 31 cm från den aviga varvet.

Ärmen utökas genom att vart 3:e varv öka 1 maska på vardera sidorna - 30 gånger och maskantalet på ärmen är 103.

(foto av Ingmarie G R)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar