Translate

fredag 22 juni 2012

21 juni - inför Hösten - tröja

Nu är klockan 8.00 i Sverige och vi har 15 grader C ute och solen skiner fortfarande.

Det är tyst ute, förutom fågelkvittret.
Jag får en riktig sommar känsla och allt känns så underbart.

(foto av Ingmarie G R) 

Nu har jag 6,5 cm kvar att sticka, innan det är dags att avmaska för axlarna. 

Hitills har jag använt 10 nystan  av garnet Alaska  á 22:-/stycken. ( kostnad på 220:-).
Alaska är ett yllegarn och tvättas i 30 grader (handtvätt).

Eftersom jag förlängt tröjans längd kommer min beräkning av garnåtgång inte hålla, så jag beställer mer från www.ljungqvistgarn.se/

Att köpa en tröja som är maskinstickad eller att sticka sin tröja själv ger olika känslor.
En produkt som du själv gjort och lagt ner mycket tid på kommer vara svårare att hamna
i facket "slit och släng".
Det finns flera faktorer som kan påverka om hantarbeten kommer bli en fluga igen eller inte
bla. är det  material kostnaderna, tillgång till material, kurser i stickning, familjetraditioner,
trender i samhället ... mm...

Att våga gå sin egen väg och vara stolt över sina produkter.
Det är viktigt att se möjligheterna med hantverk bla att designa sina egna mönster och färger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar