Translate

lördag 23 juni 2012

23 juni - inför hösten - tröja

Klockan är 20.00 och vi har mulet väder, med ordentliga regnskurar.
Det känns skönt att vara inne.

Jag sitter och stickar på min tröjas framstycke. Har nu använt totalt 13 nystan * 22:- 286:-
Planerar är att hinna klart framstycket  i kväll.  Jag har enbart 2 nystan svart garn kvar och det kommer inte räcka långt, så jag hoppas att min nya beställning av garner kommer
på  måndag eller tisdag, så jag kan arbeta vidare med tröjan. 

(foto av Ingmarie G R)

Jag har nu endast det sista mönstret kvar på framstycke (rött och svart).
När 5 cm återstår ska jag avmask 16 maskor för halsringningen. avmasning ska sedan 2 * 5 maskor vartannat varv.
(foto av Ingmarie G R)

Nu har jag stickat framstycke klart och imorgon blir det att sy ihop axelsömmarna.

Sedan ska axelsömmarna sys ihop och 72 maskor plockas upp runt halsringningen med stickor 5,5. sticka 3 varv slätstickning och sedan 1 varv avigt. avsluta med 3 varv slätstickning och sedan avmaskas alla maskor elastiskt. både nedre delen på tröjan och halsringningen viks vid avigvarvet och sys fast på avigsidan.

Sedan är det dags att sticka ärmarna.
Jag hoppas att fler kommer igång med något höstprojekt.
Skriv och berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar