Translate

tisdag 19 juni 2012

19 juni - Vad ska bli ditt höstprojekt? Tröja

Att skapa ett höstprojekt innebär att arbeta i flera steg, bland annat att hitta en modell man tycker om.
Jag letade ett mönster på Drops designs hemsida (www.garnstudio.com)
Här finns många gratis mönster.
Det mönster jag fastnade för är 8-18, som är från 1980-1993.
Tröjan stickas i garnet  - Drops alaska, som är 100% ylle.

Jag skriver ut mönstret och tittar efter vilket material jag behöver för att klara mitt höstprojekt.
För att hitta materialet till tröjan börjar jag sätta mig framför datorn och googla, eftersom garnaffärerna i Trollhättan minskar och allt inköp får ske via internet.

Jag hittar garnet, men inte orginalfärgerna så jag får välja ut andra. Mitt valt blir svart, pentrol och vinrött. Jag behöver även inför skaffa rundstickor i storlek 3,0 och 5,5.

En uträkning av garn behov i respektive färg och sedan skickas beställningen.
Dagens teknik har ökat möjligheterna på att beställa material från hela sverige, men även från andra länder.

Efter 3 dagar har jag mitt paket i brevlådan.

Utifrån orginalmönstret justerar jag maskantalet så tröjan får rätt vidd.

Uppstart av projektet:

Jag startar med att lägga upp maskorna i svart garn och stickar 2 varv slätstickning på rundstickorna 3. Sedan stickar jag ett varv avigt som blir vikningen i nedre kanten av tröjan. Sedan över går stickningen till mönster stickning.


(foto av Ingmarie G R)

Nu tänker ni säkert ... Hon håller ju på med en tröja till sin dotter. Det stämmer, men jag behöver kunna byta för att hennes tröja kräver mycket ljus och koncentration pga mönstret och de mörka färgerna. Att kunna växla mellan olika projekt kan underlättar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar