Translate

lördag 14 juli 2012

14/7 - inför hösten - kofta ( framstycke)

(foto av Ingmarie G R)

Igår kväll fortsatte jag sticka på koftan och den växer fram. Efter att ha avmaskat för ärmhålan så fortsätter jag att sticka upp till axeln (44 cm, eftersom jag förlängt från midjan och upp med 5 cm). Vid axeln avmaskas 29 maskor och sedan stickas resterande varvet ut .

Fortsätter sedan´med kragen då man stickar förkortat varv för att få nedredelen av kragen vidare än vid halsen. Sticka 18 maskor och sticka sedan till baka. sticka sedan 2 varv rätstickning över alla maskor. Detta upprepas tills den kortaste sidan (vid halsringningen) mäts till 9 centimeter. Sedan maska av alla maskorna.


(foto av Ingmarie G R)

Nu har jag gjort höger framstycke och börjar med vänster framstycke som stickas på samma sätt fast rundningen börjar på avigsidan.

Idag arbetar jag kväll och det är mulet ute. Det är lite svalare än tidigare, men uppehållsväder och underbart friskt. Jag går i mina shorts och t-shirt och möter många som är höstklädd med jacka och långbyxor. Det är sommar...

Ingmarie Dock och Hobby studio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar