Translate

söndag 8 juli 2012

8/7 - inför hösten - kofta (start på framstycke)

Idag regnar det. Jag hör smattret på taket. Det låter så underbart.
Ska äta frukost och titta på morgon nyheterna, sedan kan det bli några varv på stickningen.
Idag har jag tänkt ta en kort promenad till Niaros Domkirke (domkyrkan i Trondheim), Erkebispegården och Ruste kammaren (Hjemmefrontmuseet). Det kostar 120 Nkr att se alla 3.
Alla affärer är stängda på söndagar utom Bunnpris och Rema 1000 (matvaruaffärer).

(foto av Ingmarie G R)

Det blir inget besök i Domkyrkan pågrund av den stängs klockan 17 för gudstjänst och dåhinner man inte alla tre besöken , så vi får ta detta en annan dag.istället blir det en promenad till forsen och runt i parkerna.

Eftersom det regnat och jag varit ledig från jobbet så har jag hunnit sticka hela bakstycket oh lägga upp på framstycket.

(Foto av Ingmarie G R)

Bakstycket är vikt på mitten och är stickad från midjan.
Jag har avmaskat för ärmen och stickat rakt upp tills arbetet mätes 42cm.
Avmaska 34 maskorna i mitten som halsringning.
Sedan avmaskas 1 maska i var sida av halsringningen.
Var sida stickas sedan i 2 cm och avmaskas sedan.

Fram stycket börjar med att sticka halva bakstyckets nedrekant som sedan rundas och övergår till framstycke.
Vi börjar med att lägg upp 75 maskor på stickor nr 3. Stickar 28 centimeter innan man börjar med rundningen på nedrekanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar