Translate

söndag 22 juli 2012

22/7- inför hösten - kofta (ärmen)

(foto av Ingmarie G R)
bilden kommer från Trondheim vid fisketorget.

Idag är det söndag och en lång arbetsdag. Det regnar ute så det blir en blöt promenad på 3,5 km.
Jag ser fram emot måndagen då jag ska sitta framför TV och sticka på koftan och kanske en ärm blir klar eller så har jag hunnit långt på den. Tiden rullar framåt och det är mindre än 1 vecka innan jag åker hem. Färden går via Amsterdam för att sedan ta flyget till Göteborg (Sverige).

Idag kommer jag göra samma typ av pass som i lördags från klockan 7.30-22.15 (två arbetspass i samma). Det går mycket bra när det regnar och man ändå inte tar någon tur ut på byn.
Sommaren var tog den vägen. Hemma sken solen igår och gräsmattan växer. I Trondheim är det ljus dygnet runt denna årstid så det känns inte som man arbetar till efter klockan 22, hemma i Trollhättan skulle man promenera hem i mörkret.

Tillbaka till koftan. Jag arbetar med ärmen och har stickat 3 cm rätstickning och sedan övergått till slätstickning. det gör att längst ner på ärmen skapas en kant som ramar in ärmen. efter 8cm börjar ökningarna som ska göras var 1½ cm gånger 22 tills 108 maskor finns på sticknålen. Jag håller på med 11 ökningen alltså gjort hälften. Jag håller mig till jordfärgerna och kan då kombinera med de flesta klädesplaggen som kan vara vardagsplagg eller fin plagg. Under sommaren har jag arbetat med två stickningar den 1:a är en tröja som finns med på bloggen där jag får vänta på garn för att göra klar. den är i Pentrol, röd och svart. Har kvar en ärm och längst upp på den andre. Garnet kommer i slutet av juli eftersom jag inte är hemma förrän till helgen. Sedan stickar jag på koftan. Jag har även ett annat projekt pågång som ligger hemma och det är en möstrad tröja som finns på bloggen under 19/6. den tröjan kräver mycket ljus och koncentration eftersom det är mycket mönster att hålla reda på. Nu är det dags att gå till jobbet och kanske blir det några varv när jag kommer hem ikväll för att varva ner. Ofta finns många tankar i huvudet när man arbetat och framför allt när jobbet är inom vården. Funderingar kring empati, respekt, medicinska åtgärder, kommunkation, arbetskamrater, hur dagen varit oc även skillnader mellan Sverige och Norges sjukvård. Många minne och erfarenheter bär man med sig hem till Sverige och många av dem kommer jag ha nytta av inom min roll som lärare på vårdgymnasiet för vuxna. vi hörs ikväll.

(foto av Ingmarie G R) Ärmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar