Translate

söndag 1 juli 2012

1/7 - inför hösten - uppstart av kofta

Idag har jag varit ute och gått 8 km. En härlig promenad och mänga människor är ute.

(foto av Ingmarie G R)

Solen skiner, men snabbt kommer molnen och regnet står som en skur i backen. Åskan mular och snart kom blixten. Det blir att snabbt ta sig hem

Min tröja i rött, petrol och svart kommer att ligga på is fram till hösten, eftersom den svarta garnet tog slut och måste beställas. Tänkarna går till hur jag ska kombinera tröjan med annat - byxor i petrol eller blir det en kjol.

Nu får istället starta ett nytt projekt eller ett antal små projekt.

Idag börjar med en annan tröja i garnet Fabel - brunt melerande.

Mönster Drops 125-36  och jag ska sticka med stickor nummer 3.
Det går åt 600 gram garn.

Jag börjar med att sticka bakstycke och lägger upp 134 maskor och stickas rätstickning. Efter 3 cm ökas 1 m i var sida och sedan upprepas ökning med 2½ cm mellanrum - totalt 5 gånger (totalt 144 maskor).
Lägg upp maskorna på båda maskorna så arbetet inte dras ihop.

(foto av Ingmarie G R)

Det blev några varv stickade under finalen i fotbolls EM - Spaninen mot Italien.
Ute regnar och det är svalareän tidigare.

Vilken inspiration får man av fotboll och av regnet som strilar ner?
Fundera ett tag och se om du lyfter fram någon  inspirationen och du kan arbeta med något hantverksområderna.En dikt? måla en tavla i olja/akvarell... eller sticka en varm tröja som kan behövas under de kalla dagarna. Kanske väckte den röda färgen på fotbollströjorna  din romantiska tanke. Jag får tankar på mörka moln som lyses upp av blizten, vattendroppar som rinner på fönstret/en kind, våta klädersom kladdar fast sig mot kroppen, kalla kroppar som mött regnet, skakande människor, blått/grått/svart... Vad kan jag göra med mina tankar för att öka kreativiteten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar