Translate

fredag 11 januari 2013

virkad käpphäst

Jag har jobbat en vecka och det har varit långa dagar eftersom det är uppstart av nya kurser. Det har blivit kallare ute och ligger du påminus grader.Det har komit lite snö på marken men det är ett tunt täcke.

Efter veckans arbete sätter jag mig ner för att slappna av i soffan. Jag börjar med att virka en käpphäst som jag ska till en utkldnad. Jag virkar med M&K Eco bomull som kan tvättas i 30 grader.
Garnet är gjort i Tyskland.
Jag börjar med att virka en ring för att sedan virka fastmaskor runt den. Jag virkar i svart garn eftersom det ska vara nosen på hästen. Sedan övergår jag till brnt garn och ökar med jämna mellan rum på de olika varven tills det är 72 maskor.  Jag virkar 41 varv innan jag övergår till att virka huvudet, som ska blir 23 varv.

En käpphäst kan vara en rolig leksak till barnen och kan virkas så att färgen varierar både så de likar en vanlig häst eller som i  en fantasi färger. När hästhuvudet är klart så kan man sy eller virka detaljer som ex stjärna eller bläser på hästan. Jag använder färger som kan kopplas mot verkliga hästar. Eftersom den ska användas i en utklädnad. Garnet är lite glansig och är mycket lätt virkad. Garnet är 100% ekologisk bomull och tillverkad från skal-certificerad bomll.

Jag har virkat hela nospartiet fram till själva huvudet. Denna del kommer jag fortsätt med under kvällen. Nu är klockan 00.55 och det är dags att gå och lägga mig.

12 januari


Idag har vi -4 grader kallt och det blåser en aning. Har idag gjort några hushålssysslor som måste göras. Sitter nu framför TV och tittar på längdåkning. Tar fram käpphästen och fortsätter att virka.

Virkat två svarta ögon och håller på med öronen som virkas i två färger - brunt och rosa. båda delarna virkas sedan ihop och lite vadd placeras in i varje öra innan de sys fast på huvudet.

Brunt och svart blir lite tråkigt så det är sedan viktigt att placera in något vitt på bläsen. Nospartiet är virkat klart och det är halsen som ska virkas som nästa moment.
Hela prokjektet har svårighetsgard nr 3 av 5.  Alla momenten virkas med fastmaskor.
Jag kommer sedan behöva en rundstav som huvud/halsen ska fästas i.  Manen virkas i svart garn.

Har nu klar båda öronen och håller på att virka halsen.  Kokat kaffe som ger glädje i mörktet som faller ute. De är fortfarande -4 och jag ser att det sakta sjunket och blir kallare.

13 Januari


Nu är det mitt i natten och jag har sett på en film på TV. Klockan bara rinner fram och det blir snabbt morgontimmar. Håller på att virka på halsen men tar en liten pause och broderar med vitt garn en bläs som bryter den bruna färgen. Det tar längre tid att virka runt än att sticka men det är roligt att variera mellan olika hantverk. Jag har virkat ca 50% av halsens varv. Varven består av 72 fastmaskor.

Ute fortsätter temperaturen att sjunka och den håller sig på minussidan. Det är mörkt ute och klockan är 02.00 den 13/1-13.

Klockanär 8.44 och jag har satt på kaffepannan och väntar på att om någon timma ska längdskidåkningen starta. DEt är -4,5 grader kallt ute och det känns så skönt när man tänder några seatrinljus i öppen spisen. Det ligger ett tunt lager med snö på marken men gräsmattan lyser i genom. Jag kan tänka mig att det ser ut som linnet jag stickade som har hålmönster. ( en association). 
Käpphästen ligger lugnt på soffan och tittar på mig som om den väntar på att jag ska jobba vidare med den.

Har nu virkat klart halsen på käpphästen och avslutat med att minska så diametern blir mindre och mindre. I slutet är diametern samma som en rundstav. Virkar flera varv för att skapa en stabilitet vid fästet runt rundstaven.
Funderar på att utveckla hästen med bett och tömmar innan jag fyller den med vadd och syr ihop där manen ska sitta. Öronen ska sys ihop och manen ska virkas och hår ska sys fast framåt. kommer även sy näsborrar och eventuellt runt ögonen...

Nu är kl 12 och det kommer några snöflngor. Jag behöver göra lite andra sysslor innan jag fortsätter med käpphästen. Käpphästen ska vara en del i våran utrsutning när vi är riddare och musketörer. Att göra en egen dräkt känns spännande. Vi är ett gäng yjejer som går en 5 km slinga varje höst och då ingår ett pris på den bästa utklädnad. Vi har länge funderat på att göra någonting och varför inte utgå från vårat namn som vi använder. Det är många som varit utklädd men vi har aldrig kommt till skott. Så om vi startar nu och drar i dessa trådar kanske vi lyckas att få ihop någonting till hösten. Käpphästen är en början till våran slut utrustning.

Käpphästar är ju även en leksak som man kan ha på lågstadiet eller dagmammor, lekskolan... Man kan börja med att barnen ritar ett hästhuvud och målar den med olika färger. De kan sedan lärar sig att virka och göra sitt eget hästhuvud. Ett moment som kan behövas handledning men som lär barnet att virka luftmaskor, fastmaskor och även att göra minskningar. Att klara olika moment kan vara mycket spännande och varför inte döpa sin egen häst som placeras utanför salen och står där och väntar på rasterna. En personlig utveckling där barnen ser resultat. Det blir en produkt som tar tid med barnen tränar att rita, planera, slöjd (virkning), ha tålamod, räkna antal maskor som ska virkas varje varv. kunna träna att skriftligt en berättelse om sin blivande häst och även döpa hästen. Barnen kan lära sig att muntligt berätta hur det går i sitt projekt och även skapa en utställning med den färdiga produkten. Att leta information och läsa om hästar kan vara en del i flera lärprocesser och även en pedagogisk utveckling hos barnen.

för att fortsätta med käpphästen kommer jag behöva en rundstav som är 30mm i diameter och minst 80 cm lång. Vadd för att fylla upp huvudet och en nylonstrumpa för att hålla vadden på plats, resår band för att ha golvskyddet längst ner ska sitta kvar. Nål och tråd.

Manen virkas med 11 lm som sedan blir 10 fastmaskor. Det ska göra ögelmaskor vartannat varv. virkas 54 varv och sedan ska den sys fast på huvudet. Har nu börjat virka manen. det är lite bökigt att göra öglorna i manen. Jag tar ett fodral som gör att jag slipper lägga garnet runt mitt finger. Det var lättare när man fått till tekniken.  Har virkat ca 5cm på manen och får fortsätta tills den går hela vägen i nacken på käpphästen. Bläsen har jag sytt med vitt bomullsgarn.

Har även under eftermiddagen gjort mat för att ha med sig till lunch på jobbet och även så middagen är klar när jag kommer hem efter en lång dag på jobbet. Vi har genomgång av edWise imorgon eftermiddag. Har även under helgen läst elevarbeten för att de snabbare ska kunna komma igång med lärplattformen och uppgifterna som ligger framme. Jag har flera kurser och många elever i 2 av kurserna. Endel behöver mer stöd än andra i början av kurserna. Därför är det viktigt att kunna sätta sig med ett handarbete som avkoppling och samla tankarna på någonting annat.

Imorgon kväll ska vi äta torsk med sallad och en sås av yoghurt och kryddor. Jag får nog äta ensam imorgon eftesom jag kommer hem så sent så gubben min vill nog inte vänta så länge för att äta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar