Translate

torsdag 17 januari 2013


Idag är det fredag och det börjar försiktigt ljusna när jag startar färden till jobbet. Det fortsätter att vara minus grader och jag kan se att det dalar några flingor snö ner mot marken. det blir ett tunt täcke på marken och man kan se om det är nya spår på morgonen. Rådjuren och några harar brukar ta en tur över gården.

Innan jag tar färden till jobbet blir det en ordentlig frukost med yoghurt och musli och en smörgås. Det blir som en jämn mättnad över adgen om man inte slavar med maten som det lätt kan bli. På fredagar jobbar jag med IT handledaren med utveckling av IT i undervisningen. Ett pedagogiskt verktyg. VI kommer allt vidare för varje vecka. Fler lärare blir allt aktivare med att använda IT som verktyg i undervisningen.

Dagarna fylls fort av aktiviteter och dagen känns att gå fort. Lunchen blir bakad potais med skinröra och grönsaker. Jag försöker att skapa en ny rutin med att göra iordning lunchen kvällen innan eller se till att det finns en portion kvar från middagen att ta med på morgonen. I stressen på morgonen är det lätt att hoppa över några måltider.

I handarbeten är jag inte riktigt klar med käpphästen utan den saknar käppen och golvskyddet, men även fllas med vadd. Sedan har jag startat uppmed ett hål linne som jag kommer att lägga tid på fredag kväll och under helgen.

det är -9 grader på eftermiddagen och klart. Man kankänna att blivit kallare och det känns när det växlar mellan 0 till -8.  Under kvällen och natten har SMHI lovat ca -10 grader. Vintrn har kommit igen. Vi trodde nästan att åren hade kommit men de varma dagarna, men så var det inte.

Väl hemma blir det direkt en kopp kaffe för att sedan starta med middagen. Det blir bakad potatis med skinkröra och sallad.

Sitternu och stickar några varv på linnet. Det är svårt att se hålmönstretnär jag tar ett foto.  Jag har stickat först 13 varv rätstickning med stickorna 3½ sedan bytt till sticknålar 4 och fortsatt sticka 5 varv  rätstickning. sedan är det dags för mönsterstickning. Varvet är en rätmaska ett
( dubbelt omslag, en rät maska ) fortsätt sticka (*-*) varvet ut. Nästa varv stickar du de räta maskorna och släpper det dubbla omslaget. Detta innebär att det blir ett varv med långa maskor. Jag stickar sedan 4 varv rätstickning och fortsätter med ett varv rätmask och dubbeltomslag som tidigare.
Jag har hunnit sticka två omgångar med mönsterstickning.

Det är svårare att sticka med ett mörkt garn eftersom det krävs mycket ljus för att se att man inte tappar maskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar