Translate

torsdag 24 januari 2013

Stickat linne

Bakstycket - linne
Det ska fortsätta och vara kallt. Vi har kommit till torsdag morgon och det närmar sig helgen. Jag hoppas att ha stickat klart linnet under helgen. Jag håller på med framstycket och är snart vid ärmhålan och då har jag 5 cm innan börjat öka för vattenfallsringningen. Jag har 3 mönsteromgångar kvar innan ökningen. Fortsätter med den ökningen kontinuerligt medan jag avmaskat för ärmhålan och sedan stickar rakt upp.

Frukost klockan 05.00 för att göra mig i ordning inför arbetsdagen. Det blir frukostvälling och smörgås idag. Tar med lunchen som jag gjorde i ordning igår kväll (kotlett , grönsaker och ris).





24/1 kl 17.00 och -12,5 grader
Nu är kl 17.00 och -10 grader ute. ska ta en pomenad för att skicka några brev i brevlådan och sedan göra middagen. snabbt sjunker temperaturen och på en kvart är temp -12.5. Arbetsdagen har gått fort och det har varit mycket rättande av uppgifter och handledning. Det känns bra sedan när man sätter sig i soffan för att slappna av litegran.

Kommer fortsätta att sticka på framstycket och se hur långt jag hinner ikväll.

Jag gör en snabb middag för att kunna sitta i soffan och äta framför TV och se seien "CSI Miami".  Nu är graderna nere på -13 och det kommer fortsät ner mot minst -15. Efter CSI går frågesporten "Vem vet mest" som gör att man lätt kan göra två saker samtidigt. Se på TV och sticka på linnet.

 Nu har jag kommit till första ökningen till vattenfallsringningen. Är framme vid ärmhålans avmaskningen.

25 januari.


SMHI talar om att det ska vara -18grader hela natten medan temperaturen kommr att sakta stiga uppåt och ev till -4 grader. Det närmar sig helgen och den sista arbetsdagen denna vecka innan ledighet. Nu är temperaturen nere på -6 grader och det så vackert ute. Träderna vita av snö/frost.

Väl hemma har jag gjort middagen och ska nu ha en lugn kväll. Jag kommer att titta på TV och sticka på linnet. Nu är jag klar med avmaskningen för ärmhålorna och fotsätter rakt upp med ökning för vattenfallsringningen. Har stickat 3 omgångar av mönster från ärmhålans första intagning och har 4 kvar innan hopstickningen av axelpartiet. Nästan klar. ska sedan sticka några kanter.

Klockan är 20.48 och jag har 1 mönster omgång kvar innan avmaskning för ringningen. Fortsätter sticka och allt går enligt beräkningarna. Jag har nu kommit upp till axlarna och linnet båda delar är snart klart.

Har nu avmaskat för halsringningen och börjat med kanten runt ärmhålen. Jag plockar upp 8 maskor och stickar 3 varv rätstickning och maskar sedan av. detta gör jag tunt båda ärmhålen.sedan är det dags att fästatrådarna och sy ihop sidorna.

26 januari


Nu är det -4 grader ute och frosen och snön på träden har försvunnit på de flesta träden. Håller på med frukosten och äta den framför TV med ett programmet "Emil från Lönneberga". Det ger ett minne från vad sagorna från min barndom och min dotters filmer.
Har varit och handlat mera frukt för att ha i helgen. Vitaminerna är bra och man tar bort söt suget från onyttiga saker ex godis. har sedan suttit och tittat på olika mösnter inför nya sick projekt.

Ska sticka klart linnet där jag enbart har kvar runt ärmhålan som ska stickas 3 varv rätstickning.

Nu är linnet klart. Svart linne med vattensfallsringning. visas med en svert t-shirt under. Datta kan bytas mot röd, vit, ... utifrån vad man gillar för färg. en lädersnodd eller tunt bälte ger midjan en form. Här ett halssmycke som består av  en ängel med en svart kropp som kan hängas på en silverkedja eller ett läderband. Örhängen med svart parti och pärlor runt i triangeln.
Den svarta färgen kommer tillbaka i de olika detaljerna till linnet.

Skillnaden mellan det svarta och det hallonfärgade linnet.
Båda linnerna är stickad o garnet "Bonnoe" från Permin.
Garnet tillverkas i Italien.
Det är 100% bomull och stickas med sticknälar 3½ och 4. Sticktäthet på 10*10cm är 32 varv och 24 maskor.

Tvättråd:

 

50 gram = ca 220 meter.

Till linnet går det mellan 4 - 5 nystan.
Trollhättan 2013- Januari



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar