Translate

lördag 26 januari 2013

stickad barntröja

Igårdagens projekt - linnet

Barntröja.


Söndagmorgon och temperaturen kommer att ligga mellan +1 och - 5 grader under under dagen. Det kommer att blåsa mellan 3-6m/sek och nederbörd genom snöfall på ca 7,1 mmunder dygent.

Igår blev jag klar med linnet och ska börja med ett nytt projekt.


Barntröja:

barntröja
En barntröja med sjörövarmönster som en bårdi storlek 4 år. Jag användergarnet "Navia" som är 100% ull. Stickor nummer 3½ och tätheten är 22 maskor på 10 cm.

Tvättråd: handtvätt.

Jag stickar i vitt, ljusgrått och mörk grått.
Navia kostar ca 61:-/nystanet.

barntröja storlek 4 år
 Har stickat mudden i vitt garn och sedan övergått till mörk grått 4 varvslätstickning. Både fram och bakstycket stickas ihop fram till ärmhålan. Stickar med rundstickor.
Sedan stickar jag med vitt garn tills arbetet mäter 22 cm.


vinterbilder från Norrland
Ser man på vinterbilderna så behöver alla varma kläder och varför inte ett plagg som är gjort i ull och stickat hemma istället för att köpa en massprodukt i affären och som är maskingjord. Svaret kan vara att det är billigare att köpa produkter i affären eftersom de ofta är i akryl och massproducerade och kan hålla låga priser, medan hemstickade måste ha ett högre pris eftersom garnet kostar + arbete. Fundera på vilken produkt som har ett större värde i längden och att alla har inte samma produkt. Det finns möjlighet att göra olika anpassningar i färger, modell och även motiv om den stickas i hemmet eller beställs av någon. Om du köper en dyrare produkt kanske det blir en tröja istället för 3 stycken. I slut ändan kanske denna produkt inte blir liggande i garderoben utan används kontinuerligt istället.

Barntröja

När arbetet mäter 22 cm långt stickas 4 varv i mörk grått.
Jag är inne på 2 nystanet vitt och 1:a nystanet i mörk grått. Nu kommer mönsterstickningen med sjörövarsymbolerna  och om 1cm stickas fram och bakstycke var för sig. I denna mösterbård använder jag vitt och ljusgrått.

Det är viktigt att man får mönstret rätt från början så man får balans på helheten av tröjan.

Nu när jag sitter och stickar och tittar ut genom fönstret ser jag snön falla ner mot marken. Tunna små flingor som ger en vit nyans på marken och det är - 1 grad. Det är många som är ute och tar sig en promenad eftersom det är så pass varmt ute.

Som du ser är motivet ljusgråa dödskallar som är symbolen till sjörövare. Före och efter själva mönstret är mörkgrått. På bilden ser du bakstycket som jag håller på och stickar.



Bakstycke till barntröjan.
Nu har jag stickat så bakstycket mäter till 42 cm långt och ska börja maska för hals och axlar.
Bakstycket är klart.

Nu är det dags att arbeta vidare med framstycke och sedan med ärmarna. Framstycket är vid ärmhålan och det ska avmaskas för ärmhålan och sedan sticka mönsterbården.

Sedan kommer framstycket delas i två delar eftersom ett blixtlås ska sedan monteras på framstycket.

Som du ser är tröjan tuff och ger ett diskret mönster men ändå ett som barn gillar. Tröjan kan kombinaeras med en mössa och vantar med mönster på.

Under Måndag har SMHI lovat plusgrader mellan 1-3. Det kommer att vara snöblandat regn under natten men på mrgonkvisten upphör det och blir mulet men uppehåll.
Det kommer blåsa 5-9 m/s.  Det är en ny arbetsdag och det blir läsande av elevarbeten och Hjärt- och lungräddnings test mot eftermiddagen. På kvällen blir det att sätta sig och ha en avkoppling med att fortsätta med sticka framstycket på barntröjan (storlek 4 år).

Innan jag börjar med stickningen ska jag göra en kräft och pasta sallad till middag och till lunch imorgon. Fortsätter sedan med att sticka framstycket.

Nu har jag stickat klart framstycke och halskanten ska stickas och sedan ärmarna.
En snygg tröja i ylle garn. tänk dig ett par gråa byxor eller kjol till tröjan. En flicka kan ha benvärmare till tröjan... se ett nytt mode med stickade, mjuka plagg. Att skapa nya plagg och ge hantverk ett nytt ansikte och värde.

Tar maskor runt halsringningen och stickar resårstickning runt om utom den 3 sista och första som stickas rätstickning. Stickar i 8 cm och sedan byter till mörk grått för att fortsätta i 8 cm avmaskning av resårstickningen.


Tisdag och det fortsätter vara plusgrader och en ny arbetsdag. Det blir att arbeta vidare med elevarbeten och nya uppgifter ska läggas ut. Men jag har min IKT dag och den ska utvecklas så att fler lärare använder digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Att skapa tryckhet och känsla att verktyget inte är en belastning utan en tilgång till utveckling. Min dag är att stödja andra lärare i sitt användande av dator, lärplattform och andra digitala verktyg.

Det regnar och är tråkigt väder. En dag för att vara inomhus. Jag får börja med att ta en kopp kaffe och ge fåglarna mat, sedan sticka lite på barntröjan. Kaffet värmer i hela kroppen när det är så fuktigt ute. Man ryser  hela kroppen trots att man är klädd varmt.

Stickar halsringningen i vitt och bakstycket i mörkgrått. Det är resårstickning med rätstickning de 3 första och sistamaskorna. Halsringningen stickas i 2 gånger 8 cm. Fram ska det vara ett blixtlås. alsringningen viks och sys fast mot halskanten
.

Nu är det dags att börja på ärmarna. Börjar med att lägga upp 40 maskor och stickar i vitt resår i 6 cm långt innan över går till att öka maskantalet och över gå till mörkgrått garn (4 varv). Sedan över går jag till vitt garn och ökar var 4:e sedan. Övergår till att sticka mönstersickningen med vitt och ljusgrått. samma bård som på fram och bakstycke.

Kvällens timmar rullar framåt och det har blivit sent. Det regnar ute och ca 4 grader varmt.  SMHI säger att det kommer växla mellan upphålls väder och regn fram till kl 8.00 (onsdag) och då kommer även temperaturen stiga och  ligga på ca 5 grader varmt.
På eftermiddagen kommer ev solen titta fram. Det kommer blåsa hela dagen.

Sedan under  kvällen kommer regnet börja falla ner mot marken igen.Det låter inte som något drömväder under onsdagen, men det är ok - eftersom jag arbetar inomhus och är inte beroende av hur vädret är. Min arbetstid tillbringar jag inne i klassrum eller framför dator på kontoret. Nu är snön borta och det mörkt igen. Det är synd att inte lite snö ligger kvar på marken för det ger en ljusare atmosfär och reflekterar ljuset på ett bra sätt.

Nu är jag hemma och startar med middagen efter att ha sett TV serien CSI Miami. Det blir fisk ikväll.

Nu har jag sticka första ärmen på tröjan där bården av döskallar finns med. Ärmen har samma struktur som själva tröjan. mörk gråa ränder, vit bakgrund och ljusgrått mönster i bården. En tuff struktur på n tröja till ett barn som är i 4 års åldern.

En tuff attityd på en tröja och vem blir inte avundsjuk på detta plagg.
Nu ärmen fast monterad på tröjan och det är enbart en ärm kvar att sticka.

Imorgon  (torsdag) börjar dagen med plusgrader på ca +4 - +5. På förmiddagen säger SMHI att det kommer att vara regnskurar som vid lunch avtar och solen träder fram och lyser hela eftermiddagen. Jag kan se fram mot en underbar dag. Mot kvällen sjunker temperaturen och övergår till minusgrader ca -4  grader. Det gäller att vara försiktig när det regnar och sedan blir minus och det kan bli riktigt halt.

Arbetsdagen kommer att bestå av handledning av distanselever, muntlig uppföljning av arbeten och läsa elev uppgifter. Dagen kommer att vara aktiv och tiden går då fort. Man blir trött i huvudet när man kommer att växla mellan olika moment och olika kurser. Detta gör att arbetet är stimulerande och ger ny energi.

Nu har jag ätit en lätt middag och sätter mig i soffan och slappnar av efter en aktiv dag. Jag kommer att sticka den sista ärmen och har börjat med mudden som stickas som den andre  ärmen rsår (2 räta och 2 aviga) i 6 cm. Sista varvet görs ökning med 5 maskor jämt fördelat över varvet.  Här övergår jag från vitt till mörkgrått och sticka 4 varv och ökningar börjar sedan vart annat varv.  Jag sticka nu med vitt och fortsätter tills jag har 57 maskor och sedan är det dags med 4 varv mörkgrått. Jag fortsätter att öka på samma sätt som tidigare tills jag har 77 maskor. Detta innebär att jag fortsätter att öka vart annat varv även när jag sticka bården. När jag tittar på bilderna jag tagit under arbetets gång så ser jag hur arbetet utvecklats för varje dag och arbetet har enbart hållit på i 5 dagar.

Nu är det dags för en koppkaffe.

Nu har jag stickat bården och är inne på avmaskningen på ärmen.
Tröjans alla delar är stickade och den ska nu sys ihop och trådarna ska fästas + ett bliztlås ska sys fast.

Projektet är snart klart.

Startar med att göra mössan som passar till tröjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar