Translate

måndag 10 december 2012

11 December 2012

Jul duk med tomtar

11 December,  2012.

Det är tisdag morgon och jag startar med att äta frukost och en kopp kaffe innan jag går till jobbet. Snön lyser på marken och det är några få minus grader. Igår sydde jag flätade hjärtan och fortsatte på min julduk med tomten som lutar sig mot flugsvampen.  Jag har börjat sy konturerna runt skägget, ansiktet, händerna och ärmarna.

En härlig promenad till jobbet på ca 15-20 minuter. Startar upp datorn och tittar om jag fått några E-post eller intern meddelanden. Detta för att snabbt kunna svara på frågor från mina elever. Sedan är det dags att arbeta vidare med att läsa elevuppgifter för att kl 8.20 övergå till att arbeta med ITK.  Hur får vi en bra start på distans kurserna och ett bra stöd till lärare som vill ha lärplattformen som stöd till sin klassundervisning. Vi har gjort ett elevstöd rum där alla elever får samma information och erbjudande oavsett viken lärare de har. Vi kommer även att få information kring det nybildande kommunalförbundet somtar över våran verksamhet 1/1 -13. Det är mycket som händer samtidigt och många bollar finns i luften.

Klockan är 18.00 och det är -6,5 grader och mörkt ute. Snön ligger vitt på marken. Tar in posten och sätter mig med middagen framför TV. Det är enbart fåglarna som hörs inne. Ska koka en kopp kaffe efter jag har sett klart programmet  CSI på kanal 9.

klockan är 23.50 och det är -11 grader ute och kylan kryper sakta neråt.
Jag har sytt på duken. Nu är tomtens skorna, byxan och nästan hela marken under tomten är klar.Har även börjat på svampens hatt men som Ni ser är det enbart början ... När denna del är klar ska även en kvist med lingon sys ovanför svampen och sedan lika på andra sidan dukens kant. Hela duken ska sedan ha n röd kant runt hela duken. Så jag har en bit kvar innan halva duken är klar.

Att sy en julduk och ge bort som julklapp gör att vi backar och går tillbaka till att ge en gåva av kärlek och känsla av att skapa någoning till en annan person. Att skapa ett minne och mening med saken som ges bort. Idag ska julklapparna kosta mycket och det ska vara många julklappar. Vi har tappat känslan med familjehögtid och känslan av att det paketet man får är skapad och ges med värme. Att fundera på att vända på detta och ge ett minne och någonting man lagt ner känsla och engergi när man skapar saken. Att ge någonting av kärlek och inte pga måste.

Idag har vi en ökad arbetslöshet och många klarar inte av samma krav som tidigare utan måste hitta andra vägar. En jul kan skapa ångest, rädsla och vånda om alla kraven står kvar på listorna. Dagens önskelistor hos barn är dyra prylar som PC, Ipad, ...mm... Idag har vi ett pryl samhälle och kraven ökar på ny teknik för att hänga med i utvecklingen.

Fundera över vad dina nära och kära skulle säga om du sytt en duk, stickat sockar, stickat vantar, stickat en tröja eller virkat en duk, sytt en tavla...mm... i present/julklapp.

Nu är klockan 24 och det är dags att gå och lägga mig. klockan ringer snart för att kliva upp.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar