Translate

måndag 17 december 2012

18 December 2012

18 Decmber, 2012.


Det droppar från taket och det är plusgrader ute. På jobbet är vi inne på sista versen innan alla betygen ska vara satta. Det kommer hela tiden nya inlämningsuppgifter och ikväll är det deadline. Har nu hunnit med fler betyg och det känns skönt.   Timmar går fort och man ser mindre elever på skolan. De som fått sina betyg lyser med sin frånvaro. När jag går hem ligger det en hinna på marken och man kan misstänka att de är halt. Graderna kryper neråt och det finns risk för att det är halt. Jag går försiktigt uppför gången till trätrappan hemma. Det blir ingen handling idag eftersom Posten ska komma med ett paket. Det är min julservice. Det är tomtar och jag har flera gånger tänkt köpa en och nu var det dags. Till Jul ska vi duka fint och riktigt lyxa till oss.
De blir potatis och karré till middag. En koppkaffe och en bullbit som efterrätt. Jag sätter mig i soffan och passar på att sy lite medan jag väntar på postbilen. Han kommer klockan 19.00 och då är det -2 grader och halt. Han går sakta upp med två paket uppför gången till ytterdörren.
 
Jag  ser "Vem vet mest" på TV2 ochsyr på tomtens byxor och skor. Han har bruna byxor och röda skor. Snart är hela tomten klar. När jag ser duken uppifrån så har den fått en bra helhets bild.  Lingonen på marken har fått sin röda färg.

Kokar en kopp kaffe och letar recept på hur man tillverkar korv själv. hittade många recept som verkar intressant. Vi ska köpa fjelster imorgon. Jag ska prova att göra prinskorven själv. Det kan bli spännande. Varför inte prova göra maten helt själv och slippa alla tillförda ämnen. Ska även göra godis  bla knäck, ischoklad...  Jansons frestelserna är klara och finns i frysen.

Fortsätter och syr på luvans tofts. På skorna saknas enbart en nyans och kontruen med svart tråd. Detta kommer jag fixa imorgon. Marken ska fyllas ut med blått och grönt innan den är klar.Alla konturer ska sys med efterstygn och så återstår det gröns och blåa på marken. Svampen blir ett moment som jag får göra i slutet av veckan. Den röda kanten runt duken ska kompletteras med att sys färdigt.

Nu är klockan mycket och det är dags att gå och göra sig iordning för natten. Ska upp tidgt för att hinna läsa de sista uppgifterna imorgon bitti. Imorgon kommer jag lägga in en ny bild på hur långt jag kommit.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar