Translate

torsdag 13 december 2012

14 -16 December, 2012

14-16 December , 2012

Det är fredag och helgen närmar sig. SMHI har lovat -17 grader på morgonen.

Den 14 december

Det är -17 grader på morgonen och det blev att promenera till jobbet istället för att ta bilen. Det tar lika långtid att skrapa rutorna och ta bort snön från bilen som att promenera till jobbet. På jobbet blev mycket med slut äsningng av elevarbeten och att ha redovisningar för att kunna sätt betygen i de olika kurserna. Det är nu 1 vecka kvar till julen och allt rullar med hög hastighet. Det blev lång dag på jobbet. Jag var bland de siste som lämnade arbetsplatsen.

En middag tillsammans med min man och sedan slöa i soffan. Denna kväll har jag värk i benen och kan kopplas till väderväxlingar. Somnade framför Tv och sedan såg jag CSI. Kvällen rulade och det blev varmare ute -4,5 var det när jag gick och lade mig.

Den 15 December.

När jag vaknar faller snön och det är 0,5 grader. Det är dags att skota för att inte behöva pulsa i den och få all snö i skorna. Väcker fåglarna som sjunger lite gran och viar att de  mår bra. Även de äter lite frukost och putsar sin fjäderskrud. Grannarna är redan ute och skottar.
Under dagen har SMHI lovat snöblandad regn och det låter inte så trevligt eftersom den snön som ligger på marken kommer troligtvis att minska. Jag hoppas fortfarande på en vit jul.

Julbonaden i korstygn plockas fram och hänger nu ovanför dörren till vardags rummet.

Texten "God Jul i Stugan ".

En vepa som fått hänga med under många år och måste tas fram för att skapa julstämning. Vepan för julkort får också komma fram även om de flesta julhälsningarna idag kommer via E-post eller sms. Vepan är i korstygn och en tomte sitter vid elden och kokar kaffe. Månen är framme och granen lyser vit av snö.Domherrarna sitter på en gren bredvid lyktan. och på fickan står det texten: "Julpost".



 

Juldukar med grankvistar och hjärtan läggs fram på skåpet. Här finns två olika storlekar som sys med bla efter stygn. Färgerna är röd och grön.
Handarbeta har jag gjort sedan jag var barn. Jag har alltid något arbete på gång och har gjort ett antal dukar som jag plockar fram varje år. Sedan syr jag en eller flera nya varje år.  Under 2011 sydde jag dessa två dukar med hjärtan och igår håller jag på med Tomten under flugsvampen. Ett handarbete ger alltid en annan stämning om jag jämför med köpta som ev är maskingjorda och i ett stort antal.

När man pratar om handarbete så är det en tradition som jag lärt mig från min mamma och farmor. Det är någonting som är naturligt och ge lust till skapande. Jag kan tänk tillbaka då kvinnorna satt handbroderade alla motiven på lakarna och när de knypplade eller vikade den fina spetsen till kanten på örngotten eller överlakarna. Kvinnorna började i tonåren med att brodera för att lägga i sin brudkista inför framyiden. Idag köper man allt i affären och spets och brodyren har försvunnit. Kan man vända detta och skapa en ny tradition med hantverkets värde.

Tänk om man istället för att köpa dyra saker planerade sina presenter under året och gör saker istället för at köpa dem. Att få hanstickade lovikavantar eller sockar till intern är att få värme från någon annan. En present som man vet att personen lagt ner tid och energi på. En present som är given med värme och en som kommer från hjärtat. Är inte detta mer värd än en dyr present från affären som lika gärna kan vara köpt pga ett måste.

16 December.


Det är 0,6 grader ute. Det är mörkt ute och snön finns fortfarande vit på marken. Igår var det snöblandat regn så det var en fuktig snö och barnen kunde göra snögubbar och snöbollar. De finns risk att snön tinar och att om det fortsätter har i ingen vit jul. Jag hoppas fortfarande att snön ska ligga kvar till jul för att stämningen ska finnas i luften. Jag minns när det var julottan i Norrbotten och folket kom med häst och vagn med bjällror som ljuder i luften. Detta är en ovanlig syn idag.


Klockan är 9.30 och det har ljusnat ute och kaffe pannan kokar. Jag har precis hängt upp tvätten och det luktar så gott av sköljmedlet. Talgoxarna och bofinken äter ur fågelboet. Talgoxen sitter på kanten av fågelboet. I mitten sitter en järnfågel som ska skräma bort skatorna. Vi har ute både talgbollar och fröer i boet.

Har tänt värmeljus i öppenspisen. Det värmer så gott när det är morgonen. Igår skurade jag vardagsrums golvet. Idag ska  jag slå in några julklappar till min mans barnbarn. De ska få lego och lovikka vantar, som ska värma de små händerna när de leker ute.  På TV visar man den tecknade filmen om Findus och Pettsson.


Det droppar från taket och man ser hur snön försvinner från vägen. det är 1- 2 graderute. Har rengjort ugnen och det tar alltid tid så jag har inte hunnit så mycket på duken.

Halv duken är klar och håller nu på med andra sidan Har sytt lyktan och stor del av luvan. Ansiktet bakgrundsfärg är klar och stor del av skägget. Nu är kl 20.00 och det är mörkt ute. När man tittar ut ser man hur ljusstakarna lyser i alla fönster.  Själv har jag plockat fram några tomtar som står elegant på sin vanliga plats.

Tiden rinner fort så nu är det dags att gå och lägga mig för att komma upp i tid imorgonbitti.






 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar