Translate

fredag 21 december 2012

21 December 2012

21 December 2012



Julduk med tomar

Julduk med tomte underflugsvampen:

Idag är det fredag och startade morgonen med en koppkaffe och sy några stygn. Åt sedan en ordentlig grötfrukost och började se vad som behöver göras. Idag sa jag göra fransk nougat. Det tar tid eftersom sirap, socker.. ska koka till 145 grader och sedan röras ihop med hårdvispad vitäggvita. Som sista moment blanda ner nötblandningen. detta blir spännande.

Jag har under dagen sytt på duken och den röda kanten är klar. Tomten under svampen är klar och även hela svampen. Det jag just nu har kvar är kontrurerna runt bladen vid lingorna ovanför tomten och på marken och sedan det svarta kontrurerna runt tomten. Sedan är det enbart att fålla hela duken. Det känns toppen att se på den och den är underbar. Så innan lördag är kontruerna sydd. Klockan är 18.35 och nu är jag klar med alla kontruerna. Duken är färdig och ska enbart fållas.  Du kan se på bilden att det är två tomtar som siter under varsin flugsvamp. Tomtarna är från var sitt håll och har en lykta med sig. Du kan se marken och de röda lingonen med sina blad. Motiven är hela dukens bredd.




Mönstret på linnet

Linne:

Nu kommer jag att fortsätta att sticka på mitt linne. Jag har stickat 13 varv rätstickning och sedan gått över till mönsterstickning sommotsvarar 6 varv. 4 varv rätstickning och sedan ett varv där jag stickar * 1maska rät och sedan ett dubbelt omslag* och fortsätter att sticka * - * varvet ut. Nästa varv tickar jag de räta maskorna rät och släpper omslaget och får nu en låg maska. har stickat 7 mönster omgångar. I mönstret ska jag sticka 37 cm innan avmaskning för ärmhålet. Jag kommer att förlänga denna del så den inte blir så kort. Jag vill att den går ner över baken. Det första stycket jag stickar är bakstycket.  Ett linne som kan användas på ett linne till kjol/byxa. Ett skärp i midjan eller ett tunt läder band. Linnet har ett vattenfalls ringning fram som innebär att den faller mjuk ner i veck. Garnet är mjuk och ger en glans och är festligt. Snyygt och tunt som kan användas både till vardags och till fest. Att ha ett par örhängen som hänger ner och ett halsband som har ett hänge som hänger ner ger lyfter fram den festligtheten som linnet ger.
 Linnet kommer att vara enfärgat och ljus hallon färg. Bomulls garn.
Har nu stickat 32 cm på bakstycketoch 12 omgångar mönster stickning. Linnet växer fram och det är enkelt att sticka. Det kommer inte ta så långtid innan linnet är klart.
Plagget skulle en som inte sickat mycket klara av eftersom man stickar rätstickning hela tiden utan när man gör dubbelslaget,

Nu ska jag göra mig i ordning för kvällen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar