Translate

lördag 22 december 2012

22 -24 December 2012

22 December 2012

Linne med vattenfallsringning
Idag är det är -4 grader ute och dags att åka och hämta ett paket som ska slås in som julklapp. En gung motorcykel till min mans barnbarn. Det är klart men det känns lite kyligt på förmiddagen. Nu är alla dessa julklappar färdiga och vi kan börja med bestyren inne. Julduken blev klar utom fållningen igår kväll. Det är nu nästa projekt som ska göras - ett linne.
Har satt in julskibkan i ugnen. Gjort äggsallad till den rökta fisken och ska fortsätta med att göra sillen och köttbullarna.

Linne:

På mönstret ska jag sticka till bakstycket mäter 37 cm men jag förlänger den delen så jag får linnet att gå ner över baken.
Det har blivit några varv stickade och kommit till att ta in för ärmhålet. Det har varit att göra innan jul så det blev enbart några varv.

23 December


Idag är det -3,5 grader och kyligt. När man går ut känner man hur frisk luften är. Man rosiga kindar och röd näsa trots de få graderna. Snön ligger på marken men mycket har försvunnit sedan tidigare. SMHI har lovat ordentligt med snö idag. Det låter underbart eftersom det ger en julstämning.
Idag har jag varit och hämtat en digitalt verktyg för att kunna rita och föra över det i datorn. Detta blir spännande att prova under dagen. Nu sitter jag med en koppkaffe och ska sicka några varv innan jag fortsätter med olika göromål.

Har gjort avmaskningen för ärmhålen (4,3,2,2,1,1,1) på båda sidorna. Jag fick tänka till för att få det bra i kombination med mönsterstickningen. Ska nu sticka 21 cm rakt från intaget för ärmhålan.
Har nu stickat 10 cm från avmaskningen med mönsterstickning. Det ser bra ut. Har 11 cm kvar innan jag avmaskar 63 mittersta masorna för halsringningen och sätt de 17 maskorna på axlarna på en tråd för att sedan sticka ihop dem med framstyckets maskor.

Har hämtat min wacom inkling - digital penna för skissning. Har testat lite men behöver en inlärningsperiod för att få det att fungera.

24 December


Julaftonsmorgon och klockan är 7.35. Det har snöat och det ligger som ett vitt täcke över hela marken. Det ger en underbar julstämning. Sitter ensam uppe med en kopp kaffe och lyssnar på julmusik. Har tänk värmeljus i öppen spisen somlyser så fint. På TV4 visas asterix och vinkingarna och på TV 1 är det nyheter. Ska snart starta med julgröten och till den blir det julskinka på en hård bröd bit. Sedan får det bli en färd till affären, eftersom jag saknar lite leverpastej, kalvsylta och pronskorv.

Igår gjorde jag egen korv, det blev julkorv. Laga mat är också ett hantverk och tar lite längre tid men är spännande att mycket kan man göra helt själv. Jag gjord 3 m korv som bygger på nötkött och kryddor. kokades sedan i en stor gryta och fick svalna i spadet.
Det har snöat och det behövs skottas fram till vägen och parkeringen. Det blir dagens motion (vardagsmotion). Har precis diskat klart och gjort fint i köket. Har att mig med en kopp kaffe och vilar i soffan innan det är dags med nästa sak att arbeta med.

Sitter och stickar några varv på linnet och snart är jag vid halringningen på bakstycket och sedan är det dags att lägga upp på framstycket.

Det blir att köra ut några julklappar till min mans barnbarn för att sedan ta det lugnt iför middagen. Då vi ska äta jansons frestelse, potatisgratäng, skinka, prinskorv, leverpastej, kalvsylta, sillsallad, rökt lax med äggsallad, ägghalvor med rom på  och rödbetssallad, ev köttbullar..

Sitter framför TV 1 och tittar på Kalle Anka. Under tiden har jag avmaskat för halsen och bkstycket är klar. Ska nu börja lägga upp på framstycket och sticka 13 varv rätstickning.
Sedan väntar middagen. Klockan 19.00 är det Karl Bertils jul och den måste man se.

Har nu stickat 13 cm på framstycket. Mönsterstickningen är samma som bakstycket. Ska sticka 38 cm innan det blir ökning för vattenfallsringningen. Linnet går fort att sticka och ska vara klar innan nyår. Under linnet ska jag ha ett svart linne och till svarta byxor eller marin blåa byxor.
Jag utvecklar en ny garderob genom att sticka nya plagg. jag har tröjan i petrol/vinröd/svart och koftan i brun melerat garn och nu ett linne i ljust hallonfärg. Det är roligt att se nya plagg, som ger nya möjligheter att kombinera plaggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar