Translate

tisdag 11 december 2012

12 December 2012

12 December , 2012

Det är onsdag och dagarna går fort mot jul. Jag känner att när man tittar ut och ser snön och börjar plocka fram julsaker kommer en julstämning insmygande och det känns underbart.I -16 grader kallt startade färden till jobbet.
 
De två sisa veckorna på skolan består av mycket stress för både elever och lärare. Det är inlämningar, läsa arbeten och sätta betyg innan julen är här. Den 17/12 ska alla elever vara klar för att få sina betyg. Det är möten och planeringar inför nästa år som startar med en K-dag för lärarna den 7/1-13. Eleven startar den 8/1-13.


Det är -10 grader och klart. Mörkret kommer allt närmare. Rutorna på bilen är igen frusna och det tar tid att skrapa dem. När jag kommer hem är det dags att äta någonting och sedan en kopp kaffe. Några stygn på duken innan jag ska åka och hämta min man vid tåget.

Tomtens mark och kontrurerna på lingonen är klara på duken. Arbetar nu vidare med svampens hatt. Hatten är röd och vit som flugsvampns färger. Som du ser är duken söt och motivet är stort. det täcker hela dukens bredd.
Att brodera är ro fyllt och man kan skapa genom att sy några stygn på en väv. Det är skillnaden mellan handsydda och maskinsydda som ofta är en mass upplaga. När man lägger upp en d som är handbroderad ger det en hemtrevlig miljö och lyfter fram en gammal tradition där kvinnan tillverkade gardiner, dukar, kläder...

Jag själv kommer att byta ut de köpta dukarna mot mina handsydda dukar. Att sy dukar för alla fyra årstiderna. Jag har idag sommaren med alla blommorna, juldukar där lingon, domherrar och tomtar syns i olika variationer. Att kunna lägga ut broderade dukar på alla bänkar, skåp innebär kräver dukar i alla olika storlekar. En dag ärver min dotter alla dukar jag har och då hoppas jag att hon kan se värder i dem och att de hmnar i soptunnan.

Klockan är 22.30 och -11 grader.
Det är dags att säga godnatt för att sedan klockan 5 vakna till väckarklockans ljud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar