Translate

måndag 31 december 2012

31 December 2012

31 December och Nyårsafton.


Dagen innan vi övergår till 2013.  Det regnar och är +2,5 grader ute. Det ligger som små sjöar på vägen. Jag kan höra hur blött det är ute när bilarna passer i vattnet. Tittar jag på gräsmattan ligger det lite snö men gräsmattans gröna färg ligger som öar i det vita. Det är måndag morgon och jag har kokat en koppkaffe som ger en härligt känsla inombords. Dvärgpapegojorna sjunger några toner förövrigt är det lugnt.

Klockan är 13.00 och det regnar fortfarande. Jag har inte börjat med något nytt handarbete och vet inte om det ska bli korsstygn eller stickning.

Två linnen som jag stickat den sista veckan i bandgarn och Vernedig. Båda ska bäras med ett linne eller T-shirt under.  Har även broderat i korsstygn både  tavlor och dukar. Två små barn som visar respekt, vänskap och kärlek. Barnen som ger varandra en puss på kinden och har människans bästa vän med sig på båda tavlorna. Tavlan sys med några enstaka stygn och kontruerna ger tavlan motivet av barnen och hunden

Julkortet med Domherren i kärven framför den röda stugan. stugan har liv och det lyser i alla fönsterna. Snön ligger på marken och stjärnorna lyser på den blå himmeln.
Även vi fick en vit jul med snö på marken och stora flingor som faller mot marken. Nu är det Nyårsafton och all snö tinar snabbt bort. Det blåser i träden och regnet faller ner mot marken. Vattnet ligger på vägbanan och rinner snabbt i takrännorna ner mot marken.

Julduken med tomten som sitter under flugsvampen med sin lykta bredvid sig. Marken lyser grön och lingonen i sitt ris finns vid svampens fot. Tomten har en trön jacka och bruna byxor. Jag kan se att det är en tomte pga sin röda luva och det långa skägget. Kanske är det skogstomten som man pratar om i sagornas värld. En duk som ger minnen från när jag var barn och man pyntade med tomtar och farmor eldade i järnspisen. I det lilla köket står julgranen på den platsen där trampsymaskinen brukar stå. i köket fanns även en soffa med köksbord framför. Köket var inte stor och mitt på golvet var luckan till källaren. Varje gång farmor ska ner i källaren måste man flytta stolarna som står runt köksbordet. Vid fönstret hade farmor en fågelbur med underlater. Vid järnspisen är dörren till vardagsrummet där TV står. Vi barn samlas för att se Kalle Anka kl 15.00 innan julmiddagen serveras. Jag kommer ihåg ett runt bord som jag tyckte mycket om som stod vid soffan. Det är minnen som lyfts fram när julen närmar sig. Varma minnen från min barndom.

Detta broderi av renen finns inte kopplat som något minne utan är en ny rolig tradition somjag placerat på min ytterdörr. Den ger färg och glädje. En ren som åker skridskor men har julens glada färger. Det är ett Amerikanskt handarbete.

Nästa handarbete kommer också från USA. Det är ett landskapstavla och detta är den Svenska med blommor, fåglar, flagga, dalahästen och det Svenska namnet på. En tavla som innebär att träna olika sömnads sätt för att göra klar tavlan som är utformad som ett hjärta.

Jag har även gjort några filthjärtan i rött och vitt. Nedre delen flätas och kanterna sys runt och detta görs även på handtaget. I hjärtat kan man placera några små paket, grankvistar eller någonting som man vill ge bort. Man kan göra en julkalender av hjärtan där en gåva finns i varje hjärta. detta gör att man placerar en siffra på varje hjärtat.

Bild av renen på ytterdörren. Idag är den sista dagen på 2012 och vi går in i 2013. Min arbetsvecka börjar den 7/1 med en kompetensdag. Då vi ska förbereda för nya elever att starta sina studier. Jag har vuxna elever. Det som är nytt 2013 är att vi gått in i ett Kunskapsförbund och fått en ny arbetsgivare. Vi är två kommuner som ingår i samma gymnasie och vuxenutbildning från och med 1/1-13. Det kommer att bli ett spännande år då saker kommer att förändras. Vi har en ny växel och den sitter i den andre kommunen. Våra chefer har två kommuner att styra över och kommer få arbeta på två orter istället för en.

Att handarbeta är en avkoppling och ger olika resultat. För varje gång man skapar någonting får man träning och blir bättre och bättre. Att virka egna grytlappar ger köket en egen utformning. Att få en storekt som passar för just dig och minskar risken för att bränna sig. Jag har virkat i bomullsgarn och gjort dem extra stora för att vara ett verktyg somförebygger brännskador som man ofta får när man hanterar plåtarna i ugnen. Den ena som jag gjorde under julledigheten går i rosa nyanser och den andre i blått. Den blåa har fått en blåros i mitten av grytlappen.

Varför inte starta det nya året med ett handarbete. Leta i lådorna bland de arbeten som inte är färdiga eller varför inte köpa ett nytt. Har du inte handarbetat tidigare så välj ett arbete som är lättare att starta med. Tex de små tavlorna med barnen.... Börja planera vad du ska ge bort i godtid och varför inte redan i Januari. Har ni svårt att själv klara av ett handarbete så hör av er så ska jag hjälpa er. Ni kan alltid beställa en produkt.

 

Jag önskar alla läsarna ett Gott Nytt År och en Ny start på 2013.

Klockan är 14.20 och jag hör redan hur ungdomarna börjar att skjuta små smällare i villa området.
Regnet faller ner och snön miskar kraftigt. Ska göra en insats i diskbaljan. Middag blev en stek, gräddsås, med ugnsstekt potatis, morötter, rödlök och blomkål i olja och flingsalt. En trevlig middag som blev vid 19.00 och innan åt vi ostbricka. Klockan 24.00 då det nyaåret kliver in ser vi på fyrverkeriet vid kanalen. Ett stor fyrverkeri som vattenfall står för och är en fröjd för ögonen. Mycket folk står vid kanalen för att titta på detta skådespel trots att det regnar.

Att titta tillbaka på 2012 har jag handarbetat med flera typer av projekt som bland annat stickningar och porträtt broderi. Det har varit ett häftigt år och många saker har hänt som gör att handarbete har varit en avkoppling och gett ny energi och fått tankarna att skingra sig.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar