Translate

torsdag 20 december 2012

20 December 2012

20 December 2012


Julduk:                                                                                                

Det är torsdag morgon och det är -3 grader och mörkt. Det är dags att göra mina sista insatser på jobbet innan jullovet. Börjar sedan om med 1 kompetensdag den 7/1-13.  Eleverna startar upp den 8/1. Innan jul ska jag hinna med all julförberedelse och det ska planeras in på ett bra sätt. Ikväll ska jag göra knäck ... men innan det behöver jag köpa knäckformar. Det är dags att göra sig i ordning för att gå till jobbet. Det är halt ute så det gäller att gå försiktigt så man inte halkar.

Tomte under svamp - duk
Klockan 14.32 och det är -3 ute och vindstilla. Ska fixa en sen lunch innan jag startar med hemmts göromål.  

Tar en koppkaffe och syr klar marken under tomten och fortsätter med svampens fot.

Nu har jag sytt svampensfot och är inne på undersidan av svampens hatt. Nu är allt utom kontruerna klart på tomten, svampens fot och marken. Hatten ska jag börjat med som består av tre olika rödnyanser. Det lämnas tomma partin som blir prickarna på flugsvampen. Efter det behöver jag fortsätta att sy den röda kanten rnt för att kunna placera in lingorna på rätt plats. Innan jul kommer hela duken vara broderad och enbart uppläggningen kvar. Jag ser motivet växa fram och ger mer och mer en helhetsbild av en färdig duk. Framöver kommer jag att fundera på att ge bort saker jag gjort och hitta personliga presenter och utgå från respektive personlighet. det är en spännande utmaning.

Att brodera en julklapp, en present eller en gåva kan vara bra att börja planera i god tid. Att brodera tar tid och ibland kommer många saker ivägen som gör att tidsplaneringen spricker. Det är därför bra att börja planera ett år innan och skapa mäjligheterna till att hinna med. Att ha ett handarbete framme som kan hjälpa en att slappna av en stund. När jag studerade så hade jag alltid en stickning som jag avbröt studierna med. det är viktigt att göra andra saker så man inte sitter framför böckerna från morgon till kvällen. Hjärnan behöver få ett avbrott med jämna mellanrum för att bearbeta det man läst...

Linne

 
Jag skrev tidigare att jag bestälet garn till ett linne. Jag har börjat med linnet för att se hur det bllir med mönstret. som Du ser har jag en rosa färgat bandgarn och arbetet börjar med ett antal varv rätstickning. Sedan kommer mönstret som består av långa maskor. en rad med räta maskor som skapar luft i linnet /hålmönster. modellen är lätt stickad och verkar gå fort att göra. det är ett lättstickat material. Garnet heter "Bonnie by Permin" är gjord i Italien.  www.permin.dk 100% bomull och det ska gå ca 4-5 nystan á 67:-/nystanet. 30 graders handtvätt och kan strykas med låg värme ( symbol 1 på strykjärnet) Ska inte centrifugeras. Garnet känns svlt och skönt när man tar i det stickade delen. Ett linne som du måste ha någonting under ex ett bomulls linne. Linnet kommer ha en vattenfallsringning fram. Planerar även att sticka ett linne svart färgat garn (kan bli en present till min dotter som fyller 18 år i mars). Att arbeta med sin egen garderob är både spännande och gör att man inte behöver ha samma som andra har. Att vara annorlunda och kunna styra sin egen stil. att kunna kombinera sina kläder på olika sätt och både utifrån stil och färger.
 
Nu är klockan 23 och det är dags att göra sig i ordning för kvällen för attkliva upp tidigt ca klockan 6.00

 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar