Translate

måndag 17 december 2012

17 december 2012

17 December, 2012


Måndag morgon och det är blida. Snön är blöt och det är sista veckan innan barnen har jullov. Detta gäller även förmig. Jag ska ha en lugn och skön ledighet för att samla krafter till uppstarten i januari 2013. Då kommer nya elever och allt ska klaffa så alla kommer igång på ett bra sätt. På måndag är det att läsa uppgifter och försöka att få in så mycket som möjligt så betygen kan sättas. det är många av eleverna somredan är klar och fått sina betyg.
 När arbetsdagen är över är det dags att organisaera arbetet hemma. En planering inför jul... Jag har funderat på att koka knäck, göra ischoklad... så att det finns lite godis hemma. Just knäck och ischoklad hör till julen.

Vädret är plusgrader och snö tinar. Jag hoppas att får behålla snön till jul. Det är blött på vägen och på många ställen är det ganska halt. Det kanske blir som där tomten sitter under svampen " barmark".

Det är viktigt att kunna varva julstöket, med avkoppling i soffan och sy några stygn. Annars blir det enbart ett antal  måsten, som ökar den negativa stressen. Det gäller att skapa en balans mellan negativ och positiv stress.
Den positiva stressen ger en energi, kick , spänning för att göra nya saker medan negativa sårar kroppen och man blir tröttare och orkar mindre och mindre.

Sitter nu med en kopp kaffe och syr på duken.Tomtens skägg  har jag sytt klart  Den gröna tröjan har fått 2 olika nyanser. Håller nu på med skuggorna på byxorna. Det går snabbt framåt. Jag har lovat att min mor ska få mönstret så hon kan sy en liknande duk. Ska skicka brevet innan jul.

Julduken ska bli klar för att använda nästa år (2013). Att fylla på med nya jultraditioner gör det lite spännande. Jag räknar med att hinna klar den i alla fall till mellandagarna eller tidigare.

Mina planer är att sätta mig med symaskinen under julledigheten.

Nytt projekt till garderoben:


Jag tittar även efter nya projekt som är i startgropen när dken är klar. Beställde precis Bonnie från Permin som består av 100% bomull. Färg hallon. Tänker sticka en topp med vattenfallsringning. Modellen är rak och utan ärmar (som ett linne). Det är moderna med att nät eller någon typ av linne över en tshirt eller skjorta. Återkommer till detta projekt när duken är klar.

Det är snart dags att använda någon av mina tröjor som jag stickade i sommar. Den ena är brun melerad kofta och den andre är i pentrol/vinröd och svart. Tröjan är varm och tjock.

Nu är det dags att leta reda på kudden ochvila huvudet. Sova är en viktig del för att behålla hälsan. Hälsan påverkas av flera faktorer som fysiska, psykiska, sociala och kulturella.Det räcker inte med att säga att man är frisk utan man ska ha en optimal välbefinnande och livkvalité. Att hålla på med kurturella saker kan vara att handarbeta.  Det är även en mental stimulering och fysiskt så har du en träning av flera sinnen och muskler. Handarbeten är även social del. Man kan sitta och sy eller sticka tillsammans med flera andra - det vi kallar syjunta.

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar